Recenze AssassinS Creed RevelationS

15.11.2011 08:17

Assassins Creed RevelationS - Recenze

Společný osud se naplnil. Finální díl oblíbené série Assassin´s creed je tu. Tři postavy spojené historií završují boj proti templářům. Zahrajete v něm jak za Altaira, známeho z prvního, tak i za všude známého Ezia Auditore, kterého určitě znáte z předchozích dvou dílů (II a Broderhood). Samozřejmě nemůže chybět ani Desmond, který nás provázel již od prvního dílů. Revelations je tedy prvním a zároveň i posledním dílem, kde můžete přímo a ovládat všechny tři postavy.

Ikdyž hraní za tři postavy příjemňě oživuje hru, musím říct, že Revelations není tak bohatá jako předchozí dva díly a v celé sérii je to kromě prvního dílu nejkratší hra. Ale musím na její obranu říct že i přes to je to mnohem bohatšíé a delší titul, než většina konkurenčních her. Rozmanitost lokací není tak bohatá jako v předchozích dílech a vše se motá kolem středověkého Istanbulu (Konstantinopole), Který je ale na oplátku největším městem celé série.

Příjedz do tohoto města byl pro mě docela šok, protože když Ezio připluje roku 1511, z krásné Itálie, do vyprahlého a mnohem prašnějšího města na pomezí dvou kontinentů, zjistíte, že žádné okázalé renesanční zdobení, tipické pro Itálii tady rozhodně neuvidíte. Nevadí :) I Istanbul má své kouzlo a určitě nemusím říkat, že i ty nejzásadnější pamětihodnosti, v čele s obřím chrámem Hagia Sofia, stojí na svých místech.

Většinu kampaně sice strávíte v Istanbulu... Ale čekají vás i lokace jako Masyaf, kam se podíváte, jak za Altaira, tak i za Ezia, Na Masyaf si určitě vzpomínáte z prvního dílu, kde jste se s Altairem procházeli mezi ostatními assassiny. Teď je ale vše jinak. Rozbořenou a zasněženou pevnost teď ovládají Templáři. Nicméně jak Masyaf, tak i obrovský Istanbul, hravě strčila do kapsy třetí a asi nejmenší lokace, a to podzemní město v Cappadocii, jako zcela smyšlená víska ve skutečné oblasti centrálního Turecka, inspirovaná skalním městem Petra v Jordánsku. Do Cappadocie se bohužel dostanete až ke konci hry, a je velká škoda, že se zde oderává jen několik málo misí.

Ikdyž se s Altairem vrátíte v pár misích zpět doby jedničky, a párkrát si zahrajete i za Desmonda, hlavní roli hraje opět Ezio. Nutno říct, že náš oblíbený assassin je už zestárlý a prošedivělý padesátník, nicméně na jeho schopnostech a umu mu to neubralo. Tentokrás se Ezio vydává do Turecka, kde hledá indicie k tajné Altairově knihovně, která má být právě tím klavním klíčem v jeho boji proti templářskému řádu. Ikdyž je Ezio veleváženým mentorem, známým i za hranicemi starého kontinentu, průvodce a učitele mu v Turecku dělá, dobromyslný vůdce místního cechu assassinů, Yusuf Tazim, kterého si, stejně jakp já, určitě oblíbíte.

Kromě zmíněných nových lokací je opravdu velkých novinek ve hře méně než v předchozích dílech. To se ale po tolika dílech dalo čekat. Tou největší je určitě varianta na Defense Tower hry, Ezio se posouvá do role velitele a mentora. Ikdyž templáře vyženete z nějaké části Istanbulu, neznamená to, že budou navěky vaše. Občas se stane, že je nepřátelé napadnou a vy máte možnost je odrazit. Když dorazíte na místo bitvy, s Eziem se postavíte na střechu jednoho z domů, kudy se za moment proženou útočící templáři. V časovém presu vybíráte z nabídky různých jednotek assassínů a barikád, a rozmisťujete je po lokaci tak, aby zabránili templářům dostat se až na konec lokace. Během několika vln útoků dostáváte za zabité nepřátele body, které využijete na povolání dalších posil. Pokud útok odrazíte, dostanete oblast opět pod kontrolu. Pokud se vám to nepodaří... templáři znovu převezmou vládu nad oblastí a vy musíte oblast opět dobít. Samozřejmě je možné tyto "minihry" vynechat a jít si svojí cestou. Je jen na vás, zda pomůžete assassinům vést útok, nebo je necháte napospas temlářům.

Další skvělou novinkou je nová funkce vysouvací čepele, a to zachytávací hák, který Ezio dostane darem od Yusufa. Pokud jste viděli úvodní video, víte, že během souboje s templáři, příjde Ezio o jednu ze svích čepelí. Po příchodu do Istanbulu a seznámení s Ysufem, vám místo ní přimontuje tento hák. Eziovy již tak bojové schopnosti se díky tomu rozšíří o podkopnutí nebo přitažení nepřítele. Krom toho můžete hák využít i při šplhání po budovách, kdy se tento hák staně vaší prodlouženou rukou, díky které dokážete překlenou větší mezery mezi vystouplímy místy. Navíc můžete hák využít jako "zipline", tedy zachytit se s ním lan, která jsou natařená mezi domy a pohodlně sjet na druhý konec. Což se vzhledem k tomu, že Revelations zcela vypustil koně, celkem hodí, naštěstí transfer kanalizačními stokami nechybí, navíc je je už nemusíte napřed renovovat.

Mezi čtvrtěmi se můžete přesouvat lodním trajektem. Bohužel si ale nemůžete vzít vlastní loďku. Našťestí se Ezio stále neštítí plavání, takže můžete i přeplavat.

Určitě nemusím připomínat, že jak Altair, tak Ezio, jsou dokonalé stroje na zabíjení. Ikdyž je padesátiletý Ezio prošedivělý a vrásčitý, na bojeschopnosti mu to ani trošku neubralo. Právě naopak. Nově umí vyrobit přes 300 druhů různých lekacích, krycích, smrtonosných a upoutávajících bombiček, stačí jen najít, nebo koupit ty správné ingredience a na speciálních stáncích je smíchat. Pro hračičky jako jsem já, to je rozhodně pěkná nová vychytávka.

Stejně jako v předchozím díle, si můžete vytrénovat několik věrných zabijáků, které můžete vyslat na nepřítele a kochat se vraženou podívanou. Navíc assassiny, kteří dosáhli level 10, můžete určit, jako vůdce některého z denů. Po dovršení levelu 15, bude tento den chráněn před útoky templářů. Stejně jako v Broderhood i v tomto díle si budete své assassiny trénovat vysíláním na mise do různých měst, z čehož občas kápne i nějaká ta zlatka. U jiných misí zase naopak budete muset pár zlatek obětovat.

Kromě hlavních příběhových misí, kterých je v Revelations asi 60, se můžete dle libosti věnovat i vedlejším aktivitám, jako je sběr pokladů a schovaných fragmentů paměti či svitků, dokonce si na sebe můžete i vsadit a jít pobít pár troufalců do bojového klubu, plnit desítky různých výzev a úkolů, nebo se věnovat ekonomické stránce věci a renovovat istanbulské památky a obchody, což vám zvyšuje příjmy v bance. Bohužel mi zde chyběly mé oblíbené závody po střechách (ikdyž se jich pár najde) a kurýrní vložky. Opět vám ale rády pomůžou různé cechy a frakce od zlodějů po žoldnéře.

Znovu vás tedy čeká solidní nabídka vedlejších misí a aktivit, kterým se pro 100% dokončení hry stejně nevyhnete, protože dohrání příběhu vám přidá pouze 50% celé hry. I tak ale musím říct, že Revelations je podle mě nejkratším dílem z trilogie s Eziem. Příběh mi zabral i tak slušných 14 hodin. Zatímco předešlé díly jsem příběh dohrál za cca 20 hodin. Možná je to ale i tím, že poslední čtvrtina kampaně je dost strhující... Víte, že jdete po něčem opravdu velkém, takže jsem se nemohl odtrhnout od obrazovky a spěchal do cíle.

Navíc se můžete kdikoliv vrátit do Animusu, ve kterém je Desmond uvězněný, kde vás čekají další vedlejší nepovinné mise, a kterým se věnovat se nemusíte. Jsou ale zajímavé a zábavné, a to hlavně tím že se zčásti odehrávají v pohledu první osoby, kdy s Desmondem trochu bloudíte po krychlovitém programu Animusu a řešíte hádanky s další cestou, jako v Portalu, který určitě stál těmto úrovním předlohou. Díky nim se herní doba ještě trochu natáhne.

Když dokončíte příběh i se všemi vedlejšími misemi a aktivitami, o zábavu se postará online multiplayer. Sice je hodně podobný minulé verzi v Broderhoodu, zato ale stále zábavný.

Grafika se od minula sice nijak moc nezměnila. To ale nevadí, protože to znovu znamená naprosto parádní obrázek se znamenitými detaily a skvěle živoucím prostředím s dynamickou denní dobou. Nově si ale můžete hru vychutnan i ve 3D.

VERDIKT: Jakkoli je Revelations v porovnání se svými předchůdci krapet střídmější hra, tak se jedná, a to hlavně co se týká příběhu, o parádní středověké dobrodružství, a tentokrát dokonce rovnou se třemi hratelnými charaktery a ve zcela nových lokacích. Velkých novinek tentokrát sice není moc. To ale neznamená, že by jste si hru neužili. Právě naopak. Hra vás opět pohltí, jako dobře napsaná knížka, a to hlavně strhujícím dějem a čerstvými postavami, které vám budou škodit i pomáhat.

9 / 10

Oficiální story trailer

Prvních pár minut z hraní: