Recenze Batman: Arkham City

27.10.2011 09:12

Batman: Arkham City - Recenze

- - -

Uplynuly dva roky, a po Batman Arkham Asylum, tu máme další pecku s podtitulem Arkham City.

Předchozí díl byl podle mě opravdu pecka, která udeřila silou blesku, navíc z čistého nebe. Tentokrát už jsem přesně věděl, do čeho jdu. Díky téměř dokonalé jedničce (9/10) jsem se ale obával, aby pokračování mělo co nabídnout. Co šlo zlepšit na tak výtečné hře?

Skoro nic. Otázka je, jestli je to dobře, nebo špatně. Delší dobu jsem se nemohl rozhodnout, jestli mě Arkham City baví víc než první díl a jestli to není jen nastavovaná kaše. Když se teď podívám za sebe a vidím těch zhruba dvacet hodin hraní, behem kterých jsem se nemohl odtrhnout od obrazovky a zjistím že mám dohráno něco přes 60% celé hry (nemyslím teď příběh ale celkovou hru), mám jasno. Arkham City je opět pecka!

- - -

Zápletka už nehraje první housle a hlavně začátek je oproti prvnímu dílu mírně přeplněný událostmi. Quincy Sharp, správce blázince Arkham Asylum, byl za podpory tajného štědrého dárce zvolen do čela města. V hlavě se mu zrodila šílená myšlenka obehnat krásnou historickou, ale zároveň špinavou, průmyslovou čtvrť města vysokou zdí a dovnitř umýstit všechny zločince. Ze zašátku jsem sice nechápal proč. Teď už to vím, ikdyž mi to stejně nepříjde moc logické.

Na druhou stranu, Batman je komiks a Arkham City je hra. A v depresivním světě sériových vrahů nemá logické myšlení příliš prostoru a je dobře, že zápletka a prostředí se podřídily hratelnosti. Nakonec se právě ze zaplivaných ulic, opuštěných průmyslových budov a extrémně malého prostoru přeplněného superzločinci, stala "TA" vlastnost, která dělá Arkham City unikátní.

- - -

Velice mě potěšilo, že se Batman vydal cestou otevřeného herního světa. Nicméně centrum města se rovná rozloze jednoho ostrova z GTA IV, což není zrovna moc. Ale méně je někdy více. Znamená to sice, že se stále pohybujete v těch stejných uličkách a koukáte se na ty samé stavby, ale jejich zpracování je naprosto dokonalé. Na každém metru čtverečním města najdete něco zajímavého a za každým rohem na vás čeká další výzva. Ale co je hlavní, z maniakálně propracované části města, kde za hradbami září mrakodrapy a na obloze neustále svítí netopýří symbol, sálá úžasná atmosféra.

- - -

Příběh vás vláčí od jedné pamětihodnosti Gothamu ke druhé, mezi které patří například ulička, kde byli zabiti Waynovy rodiče, nebo budova soudu, kde probíhalo líčení s jejich vrahem. Pro komiksového nadšence ráj. Pro hráče taktéž, protože i když většinu z těchto míst nepoznáte, tvoří skvělou kulisu jak pro zápletku, tak i pro desítky vedlejších úkolů. Batman má sice vždy jasně daný cíl při rozplétání příběhu, to by vás ale nemělo odradit od plnění nepovinných úkolů, kterými je Arkham City přeplněno.

Velkou část opět tvoří Riddlerovy skryté trofeje, prostorové puzzle a hádanky. Sošky s otazníkem nacházíte na nepřístupných místech stejně jako v minulém díle. Rozlousknutím prostorových puzzle se dostanete ke stejné odměně, ale ty už jsou mnohem variabilnější. Puzzle jsou rozeseté po celém městě a máte je stále na očích.

Zaseknout na se na jednom místě na delší dobu snad ani není možné, protože Batman má netopýří uši, slyší veškeré konverzace ve svém okolí. Z nich můžete vyposlouchat trable vězňů, a často se skrze ně dostanete k dalším vedlejším misím. Z každé vybojované rvačky, osvobozeného vězně nebo sestřelených balónků Jokera získáte zkušenostní body, které potom utrácíte za nové vybavení, vlastnosti a kombo údery nejen samotného Batmana, ale i Catwoman. A že je co vylepšovat! Investovat lze celkem do více než čtyřiceti položek. Každá Batmanova hračka lze vyladit nějakým vylepšením. Například vystřelovací lano, nejprve používáte pouze pro pohyb prostředím, později s ním můžete přitahovat padouchy v bitkách a po vylepšení se hodí i k odzbrojování nepřátel.

- - -

Batmanova technologie se od minule trochu změnila. Důležitou změnou je, že tvůrci užitečnost hraček hodně nafoukli. Na každém kroku používáte jinou Batmanovu zbraň a ty musíte, i v rámci jediné malé místnosti, neustále střídat. Díky vylepšenému ovládání jsou vždy po ruce, a to i v soubojích.

I souboje byly od minula řádně vylepšeny. Už v prvním díle byl Batman při správném načasování úderů téměř nedotknutelný. To se ve ve dvojice, díky vylepšeným vlastnostem, ještě znásobilo. Dříve byl občas problém zřetězit kombo více než patnácti údery, což tentokrát není problém v každé větší bitce. Pomáhá i možnost vytahovat třeba mrazící gel během soubojů jednoduchým dvoustiskem tlačítka.

I přesto nejsou bitky vůbec jednoduché a stejně jako v jedničce jsem i tentokrát hodně často umíral. Ale opět se to v dané lokaci stalo jednou, maximálně dvakrát a pak jsem přišel na to, jak využít své nově nabyté schopnosti nebo možnosti, které mi dává prostředí.

Boj protí ozbrojeným strážím hlídajícím větší prostory, ve v podstatě nezměnil. Ikdyž díky novým gadgetům, například kouřovému granátu, máte více taktických variant. Jinak je vše vesměs při starém.

- - -

Kromě příběhu vás čeká řada dalších herních módů, které jsou dostupné z hlavního menu.

První jsou arény, které určitě znáte z prvního dílu a bojuje se jen na čas nebo body, statistiky se poté ukládají do internetového žebříčku.

Dalším modem jsou Riddlerovy výzvy. Jde o série tří bojových nebo skrývacích úrovní v řadě. V rámci této "minikampaně" máte možnost aktivovat tři volby, které lehce pozměňují pravidla hry. Například přidání časového limitu, který se zvyšuje po zneškodnění každého protivníka, imunitu jednoho z vězňů a pomalu se obnovující zdraví Batmana.

Poslední mód je Custom Challenges, kde si můžete vybrat úroveň a pravidla, podle sebe.

- - -

K technickému zpracování nemám jedinou připomínku. Prostě paráda! Do detailu promakaná hra bez jediného problému. V prvním díle mi trošku vadil detektivní mód, který je pro hratelnost sice skvělý, ale bohužel dost kazil vizuální zážitek z hraní. Autorům se to tentokrát podařilo trochu napravit tím, že v detektivním módu nevidíte, kde se nachází váš další cíl, takže musíte mít, při pohybu přes město detektivní režim vypnutý. Bohužel to platí jen pro příběh a pokud budete řešit hádanky, modročerného zobrazení se opět nezbavíte.

VERDIKT: Batman Arkham City je evoluční krok správným směrem. Chtěli jsme více Batmana? Máme více Batmana! Přenesení do otevřeného světa se povedla na jedničku a desítky vedlejších misí potěší hlavně objevováním dalších zločinců z Batmanova universa. Nové zbraně i údery skvěle zapadají do původního konceptu. Jediná chybka je, že příběh nešlape tak dobře jako v prvním díle a je škoda že autoři plně nevyužili potenciálu Catwoman.

9 / 10