Recenze Crysis 2

24.05.2011 10:08

Po více jak třech letech čekání je to tady. Crysis 2 je tu!

Z čistě PCčkové herní pecky se vyklubala multiplatformní FPS. Ikdyž se spekulovalo o tom že bude Crysis 2 konzolovka s portem na PC, není tomu tak a je v podstatě jedno, na čem jí hrajete.

Co se týká příběhu, návaznost na předchozí dvě hry série je jen lehká a zpočátku je děj trochu zmatený. Vše začíná chaotickým sestřihem zpráv, kde se řeší infekce, nějaká korporace, evakuace města a invaze mimozemské civilizace. Hrajete za vojáka Alcatraze, který nic netuší a je na palubě ponorky, která míří na pomoc do bitvy, o které nikdo na palubě nic neví. Bohužel ponorku zasáhne na kraji New Yorku střela z mimozemské lodi. Před útokem mimozemšťanů vás ale zachrání chlápek v nano obleku. Hádáte správě. Je to Prohpet (Prorok). Po té co se probudite, zjistíte že vám tento nanooblek nasadil a sám se zastřelil.
Začátek je (jak už jsem psal) trochu chaotický, protože potkáváte lidi kteří se vám snaží pomoci, kdyžto jiní se vás naopak snaží zabít (těch je ze začátku veklá převaha), potkáváte stovka a stovky lidí, kteří jsou nakažení nějakou podivnou infekcí. S postupen času začnou dílky skládačky do sebe zapadat a vy začnete chápat co se děje.

K hlubšímu prožívání příběhu hodně přispívají kulisy zničeného New Yorku. Prostředí zničeného města je, i díky vyspělému enginu, úžasné a opravdu propracované. Začínáte na kraji manhattanského ostrova, odkud se přes propracováváte do centra. Všude kam se podíváte se povalují plastové pytle s nešťastníky, kteří podlehli infekci, a mezi nimi chodí vojáci s dýchacími maskami.

Jak se do děje čím dál víc zapojují mimozemšťané, stává se zkáza New Yorku stále mohutnější. Mezi zhroucenými mrakodrapy se lidé snaží bránit evakuační centra proti vetřeleckým útokům. Země se chvěje čím dál víc a z propadlých ulic se vysouvají podivné mimozemské stavby. Vysoké mrakodrapy se hroutí jako domečky z karet.

Na jednu stranu jste zabijácký stroj, na druhou stále člověk. Když v útrobách metra vidíte na nosítkách umírat matku, která zoufale mumlá, jak jí někdo ukradl dítě, nenechá vás to chladným. Dostanete vztek, chcete pomstít každého takového člověka, vymazat emzáky a nenasytné korporace z povrchu Země. Celou dobu, co posloucháte amatérské zpravodajství jednoho z mála přeživších, přemýšlíte: Kde bere informace? Odkud vysílá? Jak dlouho ještě přežije? Zkrátka se do světa Crysis 2 zakousnete a nechcete přestat, dokud jste schopní bojovat, dokud žije alespoň malá naděje na vítězství.

Inteligentní a přizpůsobivý Nano oblek je právě TO, co odlišuje sérii Crysis od ostatních FPS. Hlavní slovo zde dostaly dvě vlastnosti - neviditelnost a brnění. Obě vlastnosti svůj význam. Ani na druhou ze čtyř obtížností bez nich totiž nepřežijete ani první "misi". Obě fungují v stejně jako dříve, ale teď se dají kombinovat i s dalšími, doplňkovými funkcemi. Rychlost i extra sílu můžete používat i při zapnuté neviditelnosti nebo aktivním brnění, což nabízí více taktických možností. Samozřejmě pokud používáte více vlastností najednou, speotřeba energie je samozřejmě větší. Ze zabitých mimozemšťanů sbíráte vzorky jejich DNA, které můžete použít na rozšíření vlastností Nano obleku. Je jich dohromady dvanáct a jsou rozděleny do čtyř kategorií. Například jedna vám sniží spotřebu enegrie při neviditelnosti, další zase ukáže nedávné stopy nepřátel.

Vylepšit si můžete i své zbraně. Způsob je v podstatě skoro stejný jako u předchozích dílů. Jak procházíte hru, nacházíte zbraně s různými vylepšeními? přídavný granátomet, lepší optika... Ovšem né každé vylepšení jde dát na každou zbraň. všechny tyto přídavné moduly máte ale stále u sebe a můžete je kdikoliv nasadit nebo sundat. Jak je tomu zvykem u moderních FPS her, v jednu chvíli můžete mít u sebe dvě základní zbraně (samopaly, pistole, brokovnice, útočné pušky, odstřelovací pušky... Raketomet a výbušniny mají svou vlastní kategorii, takže se do dvou hlavních zbraní nepočítejí. Další Kategorií zbraní jsou kulomety a podobné velké zbraně. Ty si můžete vzít jako "třetí" zbraň, ale jakmile přepnete na jinou zbraň, Alcatraz kulomet odhodí a můsíte jej pak zovu vzít. Navíc zbraň má omezené množství munice a nejde ji nikde získat, takže když vám dojdou náboje, je na čase hledat nový kulomet (pokud tedy patříte mezi tipy: Najdi a znič a pokud možno znič i vše okolo a udělej u toho co největší kravál. Mě osobně více baví, plížit se s útočnou puškou s tlumičem v ruce a odstřelovací puškou (samozřejmě zase s tlumičem) na zádech :-) takže kulomet jsem za celou hru použil asi 2x a ostatní velké zbraně, jen když to bylo potřeba).

Co se týká umělé inteligence, vypadá to že vývojáři si dali opravdu záležet. Nepřátelé se snaží držet ve dvojicích a když se něco někde stane, rychle se tam sebehnou a zečnou hledat přičinu. Stejně tak bojová opevnění jsou dobře vymyšlená a často musíte promíšlet taktiku jak na nepřítele. Ovšem, abych hru jen nechválil, Umělá inteligence má jeden velký kiks....Tím je časté zasekávání postav. Poměrně často se staně že se nepřítel zasekne o zeď nebo o jinou překážku a tak zůstane třeba i pár minut.

Vetřelci se chovají trochu jinak než lidé. je jich většinou míň, ale zato jsou odolnější. Drží se ve skupinách a navzájem se kryjí. Nemůžete tedy jen tak vyběhnout a začít střílet. ikdyž jednoho, možná i dva (pokud jste šikovní) zabijete, ostatní se na vás sesypou a je po vás. Musíte myslet takticky a využívat, různých úkrytů, výbušných sudů, strkat mimozemšťany ze srázů, nebo na ně házet auta...

Autorům se skvěle povedlo postupné gradování obtížnosti. Ze začátku máte vše na háku. Co to je pár vojáků se "špuntovkama" proti mě v Nano obleku, zneviditelním se a za chvilku je po nich. Potom příjdou emzáci. Ikdyž jsou odolnější, dají se přelstít a poměrně rychle a efektivně zabít. Jenže s postupem času potkáváte stále odolnější a vychytralejší nepřátele (emzáky i lidi).

Skvělé jsou souboje s velkými vetřeleckými stroji. Ze začátku to je jen malá opancéřovaná varianta běžného emzáckého pěšáka, který se složi po třech raketách. Dále vás čekají obří trojnohé obrněné stroje, a dokoncei i nalétávající vesmírné lodě, které na zem shazují posily a zároveň na vás střílí vším co mají.

Oproti ostatním moderním FPS je herní doba kampaně poměrně dlouhá (což potěší :) ) Podle hry mi dohrání kampaně trvalo skoro 9 hodin čistého času. Při čemž se do toho nepočítají ani příběhové animace, ani části, které jsem musel opakovat, protože jsem zemřel.

Navíc vás mohu ujistit, že dříve nebo později se k hraní budete chdít znovu vrátit. A to nejen kvůli nalezení skrytých předmětů, které odhalují spoustu důležitých informací o probíhající události, ale i kvůli objevení dalších možných cest k vítězství.

Grafika vypadá úžasně a kromě pár momentů běží naprosto plynule. Do očí vás praští hlavně naprosto přirozené animace postav a reálně vypadající demiloce budov.

I fyzika je skvělá. Ale né tím, že by těla vojáků létala sto metrů do výšky, ale naopak svou reálností. Například chování kulek a jejich kontakt se zasaženou postavou.

VERDIKT: Je lepší Crysis nebo Crysis 2? Podle mě rozhodně Crysis 2! Jde o jednu z nejlepších FPS za posledních pár let. Nádherné audiovizuální zpracování, skvělá hratelnost, velice dobrý (ikdyž ze začátku trochu zamtený) příběh, perfektní atmosféra, dlouhá herní doba a inteligentní AI.

9/10