Recenze Deus Ex: Human Revolution

Deus Ex 3 Human Revolution - Recenze

Je rok 2027 a svět se potýká s revoluční technologií elektronických vylepšení člověka, kterému se říká augmentation. Technologie je sice úžasná a velice prospěšná, zároveň se ale může ve špatných rukou proměnit v katastrofu pro lidstvo. Navíc je stále ještě ve fázi vývoje, což znamená že je stále ještě plná much. Lidské tělo elektronická vylepšení odmítá a proto je nutné pravidelně užívat látku umožňující symbiózu.

Do děje vstupujete jako Adam Jensen, který pracuje v ochrance firmy Sarif Industries, která žene vývoj technologie elektronické implantace nejvíce kupředu. Jednoho dne tuto firmu přepadne skupina profesionálních žoldáků a většinu zaměstnanců zabije. Adam Jensen tak tak přežije, a to jen díky velkému štěstí, šikovným doktorům a právě, již dříve zmíněným, elektronickým implantátům.

Velkou část této "ukecané" zkloubeniny stealth akce a RPG, strávíte v otevřených lokacích, jako je Detroit nebo ostrov poblíž Šanghaje, kde se příběh posunuje směrem kupředu asi nejvíce. Můžete plnit vedlejší mise, hledat skryté lokace, nakupovat si novou výbavu a celkově mluvit s většinou NPC, co potkáte. Tyto lokace jsou poměrně dost rozsáhlé a plné různých skrytých mít a zákoutí. Ale co je hlavní, skvěle v nich nasajete atmosféru hry.

Deus Ex: Human Revolution se od konkurence odlišuje hlavně provázaností různých cest s prvky RPG. spoustu do spousty míst se nedostanete, pokud si za zkušenostní body neodemknete potřebný upgrade svého těla. Například pokud nemáte vylepšené plíce a vejdete do místnosti zamořené plynem, okamžitě se udusíte. Nebo pokud nemáte vylepšení hon, skoro nikam nevyskočíte. Bez dostatečných hackerských schopností se nedostanete do muničního skladu, který chrání zamčené dveře. Tento koncept skvěle podporuje znovuhratelnost, protože při druhém, nebo tředím hraní se budete snažit najít nové cesty a dostat se na místa, na která se vám předtím dostat nepodařilo.

Z hlavních příběhových lokací se vydáváte na jednotlivé mise. Díky nelinearitě, možnosti svobodného jednání a provázanosti prvků RPG s vašimi možnostmi, se z těchto misí stává nejzábavnější část hry. Velice také potěší, že k cíli vede pokaždé více cest.

Trochu mne zarazilo, že všechny augmentace stojí stejně bodů, takže důležité věci jako je možnost skákat z jakékoliv výšky nebo zvětšení inventáře stojí stejně bodů jako 15% redukce zranění a podobně....

Rozhovory jsou většinou dost lineární, bez možnosti jakéhokoliv větvení, nasměrování určitým směrem, nebo volit jestli hrajete kladňase, nebo drsňáka který se s ničím ne**re. Můžete ovlivnit jen pořadí otázek a na konci rozhovoru se rozhodnout, jestli misi přijmete hned, nebo později. Výjimkou jsou ovšem rozhovory, ve kterých musíte někoho k něčemu ukecat. U těchto dialogů se vám navíc ukáže psychologický profil postavy, a podle něj musíte volit vyhodnotit, jak bude osoba reagovat. Ovšem stále se nejedná o větvení dialogů, ale spíše o hledání správných odpovědí jako třeba u L.A. Noire.

Samotný příběh dobrý, nicméně se zaměřuje hlavně na podstatné věci a detaily vedlejších témat opomíjí. Jde o škrty v platech scénáristů, nebo připravená oraná půda pro DLC? To uvidíme.

Umělá inteligence mě osobně moc nenadchla. Protivníci působí někdy poměrně hloupě (neumí se krýt ani vzájemně spolupracovat). I přes to se z nich stávají docela nebezpečné vraždící stroje, protože co ztrácejí na inteligenci, dohánějí přesností a účinností střelby. Stejně tak souboje s bossy postrádají jakýkoliv nápad.... Jde jen o to vystřílet do nepřítele všechny náboje, zatím co si pícháte jeden medikit za druhým.

Navíc vývojáři zřejmě nepočítali s tím, že se můžete zaměřit na co nejtišší průchod hrou a neinvestujete body do bojových schopností, ani neutrácíte peníze za (pro steelth akci) zbytečné upgrady zbraní. V tom případě se pak z některých bosů stává pořádná výzva i na střední obtížnost. Pokud ale zrovna nebojujete s bossy, je obtížnost poměrně vyvážená. Pokud se pohybujete opatrně, sledujete pozice nepřátel, hlídáte si stave energie munice, nebudete mít problém i na nejvyšší obtížnost. Ovšem ve chvíli kdy udšláte chybu a nevšimnete si třeba jen jednoho nepřítele, jste během pár sekund mrtví a nepomůže vám ani automatické uzdravování.

Hackování je velice povedené. Není ani zbytečně jednoduché, ani naopak otravně zdlouhavé a složité. I když jde hackování poměrně rychle a nezdržuje hru, vyžaduje i trochu strategie a hbitosti. Vašim cílem je napadnout několik provázaných uzlů v síti. Každý z nich obsazujete jinak dlouho a liší se i rizikem odhalení. Pokud jste odhaleni, sítí se začne šířit druhý (červený) signál, který se nesmí dostat ke vstupnímu uzlu. Je čistě na vás, jestli prostě půjdete nejjednodušší cestou, nebo budete riskovat odhalení, hackováním vedlejších uzlů, za které získáte bonusy.

Technické stránce hry nemám skoro co vytknout. Grafika je skvělá a navozuje perfektní sci-fi atmosféru. Architektura je sice poměrně dost strohá a pravoúhlá, to ale zachraňuje spousta přidaných detailů, jako třeba stoly plné poházených drobností od papírů a šanonů, po rozlité kafe (včetně skvrn na podlaze), regály jsou plné bordelu, v kancelářích se válí rozpracované prototypy vynálezů, všude po ulicích blikají reklamní cedule a mezi tím vším chodí spousta NPC, od socek a šlapek až po těžce vyzbrojenou policii.

VERDIKT: Deus Ex: Human Revolution nabízí hratelnost jak klasické, tak i steelth akce s RPG prvky, kvalitním příběhem a více než průměrnou hrací dobou kampaně jednoho hráče. Herní svět je skvěle zpracovaný a věřte mi že se do něj okamžitě vžijete a nebudete se od něj moci odtrhnout. Velkým plusem hry je volnost pohybu a více cest ke konci misí, grafika a atmosféra. Slabšími stránkami je horší AI a lineární rozhovory.

8/10

Objednávejte zde:

deusex3_468x60