Recenze DiRT3

23.06.2011 12:41

DiRT3 - Recenze

DiRT 2 většinu hráčů zklamal. A to hlavně tím, že kladl velký důraz na soutěže typu X Games a celkově na americký styl. Tím otrávil nejen evropské hráče, ale dokonce i hráče v zámoří. Sám tvůrce Paul Coleman potvrdil, že DiRT 2 byl moc americký i pro ameriku. Codemasters přehodnotili svůj postoj k celé sérii DiRT, a u třetího dílu se vrátili zpátky na začátek, k pravým rallye závodům, okořeněným trochou toho driftování, a podobných show.

Hned v prvním závodě DiRT Tour (kariéry) se usadíte za volant specifikace S2000 (máte na výběr Paugeot 207 nebo Fiat Punto), se kterým vás čekají dvě rychlostní erzety ve finských lesích. Než si ale stihnete pořádně zvyknout na chování auta, vyhodí vás hra zpátky do menu, kde máte otevřené další soutěže....

Takže během první půlhodinky si vyzkoušíte ještě keňskou Safari Rally historických vozů, americkou rallyecross, Head 2 Head a něco jako Rallyecross amerických pick-upů.

Zhrnuto a podtrženo DiRT 3 žene hráče od jednoho závodu k druhému a rychle střídá různé herní módy.

Oproti předchozím dílům, není nutné nic nakupovat, nové vozy máte k dispozici, v závislosti na získané reputaci. Za umístění na bedně, případně za splnění vedlejších úkolů (dosažení určité maximální rychlosti, projetí cíle určitou rychlostí, porážku určitého soupeře...) získáváte reputaci a tím se otevírají další a další nabídky týmů, za které můžete závodit. Záleží také jaké auto si vyberete. Pokud si pro závod vyberete silnější vůz, místo slabšího, určitě to poznáte na množství obdržených bodů.

Stejně tak, pokud použijete flashback (vrácení času po nějaké chybě nebo havárii), dostanete méně bodů reputace.

Díky šesti úrovním obtížnosti soupeřů a pomocníkům jako ABS, kontrola stability, dobržďování do zatáček, nebo zobrazení barevné ideální stopy, si na své přijdou jak víkendoví nezkušení hráči, tak i zkušení Rallye závodníci.

Ikdyž k úplnému ideálu pořád ještě něco chybí (například americké pick-upy nepůsobí zrovna moc hmotným dojmem) hned v prvních závodech mě příjemně překvapilo ovládání aut.

V DiRT 3 vás čekají nějaké tradiční rallye erzety, pár okruhů pro rallyecross, pár velice povedených tratí pro Head 2 Head duely, Raid soutěže a samozřejmě atraktivní Gymkhana. Tyto závody jsou navíc proloženy drift dirt session a X Games festivaly. Některé hráče to sice naštve, ale mě to celkem bavilo. Nicméně se tím hra přiblížila zpět k DiRT 2.

Co se týká vozového parku, máte na výběr ze řady skvělých vozů a to hlavně u Rallye závodů, kde si můžete vybrat od rallye speciálů z šedesátých let až po současné nadupané Imprezy, Fiesty a Lancery a spoustu dalších vozů. Tvůrci se vyřádili hlavně mezi veterány, mezi kterými najdete třeba Lancia Delta Integrale, Ford Escort Cosworth, Toyota Celica, Lancia Fulvia, Renault Alpine, nebo starý Mini Cooper.

Zato v závodech bugin a trucků máte na výběr pouze jeden model s různými polepy, podle toho za jaký tým chcete závodit.

Je škoda, že autoři nepřidali do DiRT 3 i obsah dvou předchozích. V některých závodech občas hrozí nuda ze stereotypu, při kroužení po stejných tratích (teď mluvím o závodech trucků a bugin). Zato rallye, duely a rallyecross jsem si užíval.

Nejvíc jsem se ale bavil u Gymkhany (samozřejmě je to jen můj individuální pohled a každého baví něco jiného). Jelikož sleduji videa Kena Blocka už několik let, trochu jsem se bál obtížných triků a nedostatku vlastních schopností. Při pohledu na Blockova videa většina lidí pochybuje o tom, že by tohle někdy dokázali. Ale ve hře by jsme měli už po pár cvičných misích „válet“ stejně jako tenhle nadaný amík... a opravdu to tak je :) Ikdyž není „autoškola" zrovna extra názorná a Blocků komentář typu „chce to správnou rychlost a v pravou chvíli přitáhnout ručku" nikomu moc nepomůže, stačí pár cvičných jízd a už budete driftovat mezi kužely, dělat „Doughnuty“ kolem sloupů a točit se na místě. Navíc je k dispozici pomocná grafika (zobrazí na asfaltu barevně místo i rozsah triku).

Hlavním risem gymkhany jsou samozřejmě triky. Příznivce tohoto „stylu“ potěší, že v DiRT 3 můžete dělat v podstatě vše, co pod tímto heslem najdete na YouTube. Tvůrci navíc přidali řadu herních módů. Třeba jízda na čas po předem vytyčené trase s pevně danou sestavou triků (viz mé video pod recenzí). Další z módů je freestyle, kdy děláte triky podle sebe a musíte dosáhnout co největšího skóre. Bonusem je parkoviště plné překážek, které se postupně rozšiřuje, na kterém se dají trávit dlouhé hodiny pálením gum (vlastní zkušenost). Slouží jako tréningová plocha, ale nabízí i řadu úkolů a hledání skrytých balíčků.

Technické zpracování je zbytečné komentovat, protože EGO engine své kvality prokázal už dříve. Takže část o pěkné grafice, efektně nasnímaných opakovačkách a dobrém soundtracku přeskočíme, stejně tak i nahrávání replayů na YouTube a dynamické počasí.

VERDIKT: Velmi povedené poježdění (jak rallye tak i Gymkhana). Ikdyž klasických erzet mohlo být víc, DiRT 3 je za zábavný a skvěle hratelný offroad mix.

8/10

Pár videí