Recenze Driver: San Francisco

31.08.2011 10:49

Obavy o zdraví Johna Tannera jsme měli asi všichni. Nanašli by jste jediné video nebo novinku ze hry, pod kterou by se nediskutovalo nad jeho stavem. Nešlo ani tak o fyzickou stránku a koma po nehodě, jako spíš o jeho duševní zdraví a fakt, že je schopen převtělovat se prakticky do kohokoli.

Takzvaná Shift ability, která vám umožní opustit tělo, vznést se nad město a během chvilky se "převtělit" do řidiče kteréhokoliv auta, je jeden z tahákům hry. Zároveň ale tato vymyšlenost rozpalovala fanoušky do běla, protože co je to za automobilovou honičku, když se během ní můžete teleportovat, přesedat z jednoho auta do druhého a každého tak dohnat?

Je to tak, už to není ten starý dobrý Driver, ze kterého jsme byli všichni před 12 lety paf. Těžké bezvědomí, do kterého hlavní hrdina upadne hned na začátku příběhu, hodně pozměnilo herní mechanismy i celkovou hratelnost. Pánové z Reflections si jsou ale odkazu vědomi a v pár úvodních minutách ho dokonce i ctí. Driftující Dodge Challenger na pozadí hlavního menu hráče dobře naladí a hudební podkres v podobě mírně zremixovaného "Driver theme" pamětníkům možná přivodí i malé mrazení v zádech. Stejně tak i úvod je stylový. Na scénu se vrací známý boss Charles Jericho, v televizi se mluví jen o něm a jeho chystaném vězeňském transportu.

Jak určitě všichni víme, nejen z videí, Jericho uprchne a Tanner ho začne pronásledovat, náhle ale vše skončí havárií a již zmýněným komatem. Intro je interaktivní a částečně hratelné. Efektní animace, rozdělený obraz v duchu seriálu 24 hodin, dramatické živé vysílání... těžko si dokážu představit lepší úvod. Tohle je ještě stále ten starý Driver, bez speciálních schopností. Stačí jen zarazit pedál plynu až na podlahu a dohnat vězeňský transport. Tím ale starý Driver končí a hráč se začně seznamovat s novým Driverem, a to prakticky už během cesty do nemocnice.

Ikdyž je kampaň přísně lineární a pořadí "příběhových misí" je pevně dané, tempo si určuje sám hráč. Tím pádem může hráč Žluté téčko na mapě (hlavní příběhové mise) klidně ignorovat a bavit se plněním dalších submisí, v podobě různých závodů, challengů, aktivit.... mapa submisemi doslova přetéká. Některé mise se objeví s postupem v příběhu, jiné zase po dokončení jiné submise, nebo po koupi garáže. Navíc se hlavní příběhová linie neskládá jen z hlavních misí ale i příběhových submisi, které musíte splnit, jinak se nedostanete dál.

Během submisí budete, jak na straně zákona, tak i proti němu. Někdy zachráníte obrněný vůz plný peněz, který je napaden, nebo zatrhnete tipec pouličním závodům, jindy se to zase prohodí a vy budete jedním z pouličních závodníků, nebo budete ujíždět před policií. se občas převtělíte napříhlad do žáka autoškoly, kterého instruktor pořád péruje za jeho chabé řidičské schopnosti, nebo do zákazníka autosalonu, o kterém prodejce pochybuje že vůz zvládne (během předváděcí jízdy ve Fordu GT). V obou případech ukážete, že jezdit umíte a divokou jízdou plnodriftů, těsných průjezdů kolem aut a kličkováním mezi vozy v protisměru vyděsíte zmíněné "nebožáky" k smrti. Podobných zábavních aktivit si užiteje do sytosti. Tvůrci samozřejmě nezapoměli ani na kaskadérské kousky Sem patří vše, od smyků, přes skoky, až po destrukci a jízdu vysokou rychlostí v protisměru.

Od rychlé jízdy a proplétání hustou dopravou není daleko k čistému závodění, kterého si samozřejmě taky užiteje. Po celém městě jsou vytyčené improvizované tratě (někdy určené svítícími checkpointy, jindy se jen musíte dostat do cíle a je jedno kudy pojedete).

Navíc občas potkáte policii, honící nějakého toho zlodějíčka, nebo pouličního závodníka. V takovém případě máte možnost, převtělit se do ujiždějícího vozu a utíkat před policií, nebo naopak se převtělit do řidiče policejního vozu a zlodějíčka stíhat. Pokud nikoho takového zrovna nepotkáte, stačí si najít policejní auto a převtělit se do jeho řidiče. Pak můžete vesele honit auta se zloději za volantem.

Krom toho všeho jsou všude po městě rozmístěny filmové "odznáčky" a po každe nalezené a sebrané desítce se vám otevře Filmový Challenge. Mě osobně tyto challenge bavili asi nejvíc (mimochodem dená se u nich používat Shiftování, ani jiné Tannerovi schopnosti). Každy Challenge je inspirovaný známým filmem, takže si můžete "zahrát" třeba ve filmu Gone in 60 Seconds (z roku 1974), Starsky & Hutch, nebo Bullit.

Jelikož má Driver SF pestrý záběr, jen tak se nudit nebudete.

Co se týká shiftování (převtělování), i já, stejně jako sousta dalších hráčů, jsem byl proti této funkci předpojatý. Ovšem po odehrání dema jsem svůj názor zmenil, na hru se začal těšit a přestal litovat toho, že jsem si předobjednal sběratelskou edici. Věřte mi že je to opravdu zábava. Ano, vím že chcete starého Drivera, ale musíme jít s dobou. A musím přiznat že mě Shiftování v Driverovy baví mnohem víc než třeba ve Wheelmanovi. Samozřejmě můžete hrát Drivera "postaru" ale některé mise jsou prostě dělané právě pro shiftování a neobejdete se bez něj.

Ještě na chvilku zpátky k příběhu. Byl jsem celkem zvědavý, jak autoři nakonec koma a Tannerovo "snové řízení" vysvětlí. Už v demu, když svoje zážitky líčil parťákovi a dokazoval, že umí co říká, působilo ono "cestování" trochu podivně. Jeho tělo by mělo ležet v nemocnici a né za volantem služebního Challengeru? A pokud tedy přenese své vědomí do jiné osoby, kdo potom ovládá jeho vlastní tělo? Hra sice leccos (pokud přimhouříte obě oči) vysvětlí, vynoří se ale spousta dalších otázek. Například veškeré Tannerovo počínání, jako skoky a těsné míjení aut, hlavní i vedlejší mise, je neustále bodováno a získané "kredity" mohou být měněny za nová auta a vylepšení schopností. Pořídit si můžete i garáž (v celém SF jich je 10). Jak ale může duch nakupovat? A proč by vůbec měl, pokud je schopen řídit kterékoli auto na ulici?

Pro někoho relativní zklamání... Naštěstí po dohrání Story módu, máte možost jestě dál jezdit po městě a plnit zbylé vedlejší mise. Já měl po dokončení Story módu kompletních 82% hry. Samozřejmě proto, že jsem horlivě plnil vedlejší mise. Takže se může stát že po dokončení Story módu nebudete mít ani 50%, tudíž vás čeká spousta dalších zábavných hodin hraní.

Singlplyer, včetně všech vedlejších misí, by vám měl teoreticky zabrat zhruba 20 hodin, tahle hra se ale hned tak neomrzí, opakovat mise v jiných vozech a potulovat se ve free ride je možné donekonečna. Navrch je tu split-screen pro dva hráče, kde máte na výběr Racing (proti sobě) Coop (společně honíte street racery, nebo naopak ujíždíte před policií) a FreeDrive (kde jen tak jezdíte po městě). Krom toho má hra skvělý a bohatý online multiplayer s 19 módy závodů a eventů. Připočtěte si k tomu kouzelné San Francisco s uskakujícími obyvateli (pravda trochu krabicoidní, ale jsme ve hře o autech a řízení, nikoli věrném virtuálním průvodci po Frisku) s hustou sítí silnic a s policií. To vše podkresleno pohodovou muzikou, pištěním pneumatik a burácením silných motorů. Mohli bychom snad chtít víc?

VERDIKT: Driver se vrátil a nezklamal. Originálu rozhodně ostudu nedělá a ani strastiplný vývoj a záškodničtí kravaťáci se svou větou "Sejte tam shift, naše hra musí mít něco extra, dejte tam shift!" mu neublížili. Tanner (Driver) se za ta léta sice změnil, ale ve hře naštěstí pořád ještě zůstalo dost i z jeho starého řidičského já. Až na pár drobných výtek je to tedy bez připomínek, pane řidiči... :)

8/10