Recenze Duke Nukem Forever

05.05.2011 13:07

Duke Nukem Forever - Recenze

Když v roce 1996 vyšel Duke Nukem 3D, bylo mi teprve osm let. V té době mi hry a počítače ještě tak moc neříkaly. Měl jsem Didaktik s pár hrami a k devátým narozeninám jsem dostal Doom na Apple, což bylo moje první setkání s 3D akční hrou. Později jsem se dostal i k Wolfensteinovi. Moje první setkání s Dukem bylo v roce 1998, když jsem byl na počítačovém táboře. Celý týden jsme s kamarády strávili hraním Duka. Pamatuji si na scény kde se dalo zmenšit lidi a rozšlápnout je, nebo dát stpriptérce dýško, aby ukázala, co má v podprsence, což bylo samozřejmě pro 10ti letého kluka úžasné :D.

Duke Nukem byl první hrou, která přišla s interaktivitou prostředí, která do té doby zatím nikdy nebyla použitá, proto si směle dovoluji označit Duke Nukem 3D jako revoluci mezi hrami. Musím přiznat že, když jsem zjistil že, konečně výjte Duke Nukem Forever, s chutí jsem oprášil starou krabičku s Duke Nukemem, která ležela vedle Dooma, nažhavil počítač a znovu si zahrál starou klasiku. Ikdyž se graficky nedá srovnat s novými hrami jako Crysis 2, Medal of Honor a podobně..... je to prostě klasická hra plná vtipů (ikdyž celkem drsných) a strávil jsem u ní pár hodin zábavy.

Všichni víme, že si 3D Realms dali s vývojem Duke Nukem Forever pořádně na čas, a kdyby práci nepřevzal Gearbox, nikdy by jsme se ho asi ani nedočkali. Naštěstí je Duke Nukem zpět a to dokonce i s originálním dabingem.

Ale stálo těch skoro patnáct let čekání za to?

Na první pohled by jste řekli "nic nového pod sluncem". To ale není až tak moc pravda. Současné FPS se změnily natolik, že Duke Nukem Forever mezi nimi vypadá trochu jako nová hra. Je to ale hra ze staré školy. Svět znovu napadli emzáci a snaží se vyhladit lidstvo. Tentokrát začínají přímo u Duka doma. Ten si sice ze začátku invaze moc nevšímá. Navíc prezident jeho pomoc důrazně odmítl a zakázal mu, aby jakýmkoliv způsobem zasahoval do vyjednávání. Minule totiž zničil, co se dalo a přitom se ještě stal nejpopulárnější osobou na planetě. Jenže potom nepřátelé začnou unášet Dukovy ženské "pomocnice" neznámo kam, a to v Dukovi začne vařit krev. Vybavený klasickými drsnými hláškami, vyráží Duke Nukem vyráží do boje proti... "prasatům". Mladším hráčům asi zůstává rozum stát, ale my, kteří jsme s Dukem vyrůstali nebo dospívali, máme velký úsměv na rtech :) Kromě oblíbených vepřů se připravte také na létající a obrněné emzáky s jetpackem, vznášející se tlusťochy, brouky, zmutované chobotnice a další příšerky. Většinu z nich ale znáte z první hry.

Ikdyž zbraňový arzenál zůstal v podstatě stejný, tvůrci zredukovali (jak je poslední dobou zvykem) kapacitu Dukových kapes. Kromě své standardní výbavy tedy unesete jen dva další druhy zbraní, což zamrzí, protože člověk pak raději sází na klasické oblíbené zbraně. Populární RPG tím pádem využijete jen u velkých bossů. Kromě staré dobré brokovnice jsem si nejvíce oblíbil pistoli a na konci hry jsem také využíval poměrně dost legendární Devastátor.

Mezi různými vychytávkami vyniká hlavně pipe-bomba s dálkovým ovládáním a holoduke, který mate nepřátele. Steroidy, dělají z Duka vražednou bestii v boji na blízko, bohužel po jejich použití se dostaví efekt zuřivosti, kvůli kterém pořádně nevidíte ani kam jdete, natož aby jste všechny povraždili během pár sekund. Stejně nedomyšlená je i plechovka piva, která zvyšuje výdrž, protože po tom co jí vypije, se Dukovy zakalí zrak. Že by Dukovi stačilo jen jedno pivko? :D Věc která mě celkem potěšila je Dukovo noční vidění, které využijete v tmavých částech hry.

Co se týká střelby, pocit není takový na jaký jsme zvyklí z většiny nových her, kde se hraje na headshoty a precizní míření. Duke nejdřív střílí do těla a pak hledá hlavu (aby jí mohl ukopnout nebo urazit :D). Spousta hráčů bude tuto vlastnost hře vytýkat. Já ne! Vrací mě to totiž do dob, kdy jsem hrál klasického Duke Nukema a pokud budu chtít plížit se a snažit se sejmout nepřítele headshotem, zahraju si Crysis 2 nebo nějakou podobnou hru. Duke Nukem je prostě klasická tvrdá střílečka - když nepočítáte náboje a střílíte dokud nedojdou, poté umlátíte nepřítele pěstmi nebo čímkoliv co je po ruce.

Sem tam se dostanete i do soubojů tváří v tvář, kdy musíte rychle mačkat tlačítko X (u PS3). tehdy zjistíte, proč má hra omezení 18+. Pokud nepřítele nezabijete ale omráčíte, můžete je dodělat tvrdým kopancem nebo ránou do hlavy. Je škoda, že žádná zbraň nemá druhý mód střelby. Trochu mě zarazilo celkem odfláknuté přiblížení, které funguje jen jako zoom bez jakéhokoliv míření přes mířidla zbraně. Naopak ale vnímání celého těla mě  potěšilo protože když se podíváte dolů, uvidíte vlastní nohy, což je věc, která je i u nových stříleček hodně často opomíjená.

Dalším plusem je rozmanitost prostředí.

Během hry se s Dukem podíváte třeba do L.A., do slizkého podzemí se třemi prsy na zdech všude kolem, projedete se monster truckem, pokocháte se ve snovém nočním klubu a uvidíte soustu dalších míst. Navíc vás čeká spousta doprovodných činností, jako hraní automatů, kulečník, podepisování.... Tyto činnosti vám zvyšují ego, což je vlastně ukazatel vašeho života, a proto je dobré jednotlivé levely projít co možná nejlépe. Někteří hráči pláčou nad automatickou regenerací života a volají po lékárničkách, mě to ale celkem vyhovuje. Asi už jsem zpohodlněl z ostatních nových stříleček. Když si k rozmanitým lokacím přidejte řadu doprovodných „puzzlů“, o stereotypu vůbec nemůže být řeč. Puzzle nejsou nijak extra těžké, naopak na ně většinou přijdete hned jak se na ně podíváte, přesto ale zpříjemňují požitek ze hry. Úkoly jsou logické a jsou dobře vsazeny do lokací.

K Dukovi samozřejmě patří i smysl pro humor a ohromný sexuální apetit. Od každého ve hře trochu najdete a některé vtípky opravdu stojí za to. Pravidelné Dukovy komentáře k různým situacím se postarají o stálý úšklebek na vaší tváři.

Co se týká grafiky, podle mě je celkem dost pozadu. Modifikovaný Unreal engine 2.5 je už dědeček a nikdo od něj zázraky čekat nemůže. Celkem mě zarazily toporné animace postav.

Duke mi v této podobě vyhovuje, protože jsem ho zažil v dobách největší slávy a tohle mi zkrátka chybělo, i když má své mouchy. Dnesšní vizuálně zmlsané publikum tato nostalgická hra zřejmě moc neosloví a sáhnou rači po Crysis 2 nebo Killzone 3. Prostě kdo to nezažil, tomu to nemůže chybět.

VERDIKT: Duke Nukem Forever staví na prostředí, oldschool přestřelkách, na fyzické a humorné brutalitě, sexistických narážkách a doprovodných minihrách. Herní doba je kolem 10 hodin, což neurazí. Pro část publika (včetně mě) je DNF příjemným nostalgickým návratem do mladých let, pro druhé ale nebude ničím než zastaralou a úchylnou variací na Serious Sama.

7/10

Srovnání Duke Nukem 3D a Duke Nukem Forever

Sběratelská edice Duke Nukem Forever: Balls of Steel