Recenze Hitman Absolution

19.11.2012 12:27

Plešatého agenta 47 s vytetovaným čárovým kódem na temeni asi žádnému hráči představovat nemusím. Od posledního, čtvrtého dílu tomu je už dlouhých šest let a jelikož doposud měla série Hitman vzrůstající kvalitu, jedná so pro mnoho hráčů o velkou událost. Je tomu tak i z důvodu zoufalému nedostatku kvalitních stealth her. Sám jsem se nemohl dočkat, až se mi nový Hitman dostane do rukou (resp. do mého) a nedávno jsem si nainstaloval téměř dokonalý předchozí díl Blood Money. Absolution sice není přesnou kopií staršího Blood Money, ale, jak už bývá zvykem, přináší pár nových prvků a změn.

V jádru je to pořád starý dobrý Hitman. Musíte se tedy opět co nejtišeji a ideálně i bez odhalení, dostat ke svému cíli a eliminovat jej. Přitom si Absolution samozřejmě zachovává prvky, které z Hitmana, už od prvního dílu, dělají něco více, než jen další Splinter Cellem, Alpha Protocolem, nebo MGS... Jedním z těchto prvků je možnost, většinu vražd zamaskovat jako nehodu. Váš cíl se tedy může například otrávit "špatným" jídlem, selže mu nějaká elektronika, nebo se mu přihodí nějaká jiná nehoda. Poté můžete oblast opustit, aniž by si vás kdokoliv všimnul a pojal podezření. Osobně jsem ovšem nepřišel na tuto možnost eliminace u všech cílů a jsem si jistý, že u některých cílů to prostě není možné. Hru tedy není možné projít celou bez povšimnutí, jako například u Dishonored, což je celkem škoda. I tak si ale s nehodami užijete spoustu srandy.

Dalším prvkem, který odlišuje Hitmana od ostatních stealth akcí, jsou převleky. Díky nim se nemusíte opatrně plížit mimo dohled vašich nepřátel, ale můžete se schovat v davu všem na očích. Co se týká funkčnosti převleků v Absolution, došlo k pár drobným úpravám. Převlek stále rozhoduje o tom, kam se můžete dostat bez podezžení ostatních. Opravář například nevzbudí pozornost v místech, kde civilista, nebo dokonce náš oblíbený plešatý "kravaťák", ano. Většina lidí vás v obleku neodhalí. Ovšem není tomu tak například u kolegů ze stejné profese, kteří se navzájem znají, a po chvíli vás prokouknou. Tomu se můžete vyhnout za využití instinktu (jedné z novinek v Absolution), kdy si Hitman schová tvář, pokukuje po zemi a tím se odhalení na chvíli vyhne. Musíte tedy dobře zvážit, který oblek si navléknout. Například v lokaci hlídané policií, sice policejní oblek získáte celkem snadno, jeho účinnost je ale poměrně dost omezená. Tato změna dělá hru o něco obtížnější obtížnější než.

O odstavec výše zmíněný instinkt je novinkou, kterou můžete využít nejen k maskování své identity, ale také ke zpomalení času při střelbě, díky čemuž získáte dost času k rzamíření a rozdání pár přesných headshotů. Nejedná se ale o zastavení času, nýbrž o pouhé zpomalení. Takže získáte vyšší přesnost, ale ne nesmrtelnost a musíte počítat i s tím, že pár zásahů schystáte i vy. Instinkt vám taky umožní vidět blízké nepřátele i za zdí. Ikdyž tento prvek někteří skalní fandové odsuzují, jedná se o relativně běžný prvek ve stealth (i nestealth) hrách jako např.: Batman, Assassins Creed nebo Dishonored, zde ale trochu rozšířený. Nevidíte totiž jen siluety postav, ale i jejich vyznačenou cestu. Jak jsem již zmínil, skalní fandové Hitmana právě asi spřípou zuby, stejně jako já, po shlédnutí prvních trailerů. Nakonec jsem ale tento prvek během hraní hry celkem uvítal. Hru nedělá o mnoho snazší a plánovat musíte jak bez využití instinktu, tak i při jeho využití. Sledování pohybů nepřátel je nyní díky instinktu přehlednější.

Instinkt se regeneruje téměř za jakoukoliv akci. Od vraždění po plnění cílů mise. Někteří sice namítnout, že vraždění je nejjednodužším způsobem, jak instinkt získat zpět. To je sice pravda. Nesmíte ale zapomenout, že každé zbytečné zabití nebo jiné chyby se na konci mise projeví na jejím hodnocení, ztrátou bodů. Body za splnění misí sice nemají přímý vliv na misi jako takovou, pokud jich ale nasbíráte dostatek, odemknete si nějaké drobné vylepšení postavy, jako je maličko rychlejší běh, delší doba před odhalením, apod. Tyto vylepšení jsou ale pouze drobné a na hru mají skoro zanedbatelný vliv.

Co se týká umělé inteligence, v tomto díle mne velice příjemně překvapila. Nefunguje běžným způsobem, kdy vás nepřítel nevidí, nebo po vás střílí. Existuje několik různých vzorců chování umělé inteligence. Pokud procházíte kolem člověka v převleku, nejdřív po vás začne pokukovat. Pokud hned nezmizíte z jeho dohledu, začne vás podezřívat. Není sice agresivní, ale pořád vás pronásleduje a huláká, ať zastavíte. Když se vám nepodaří ztratit se mu, prokoukne vás a začne zatýkat. To můžete zneužít, na oko se vzdát. Po té co se přiblíží, můžete mu důkladně vysvětlit jeho omyl. To samozřejmě vyústí v přestřelku, kterou uslyší i ostatní okolo. I když se vám podaří zmizet, stále vás budou hledat, brzy si zavolají posily a váš převlek samozřejmě přístě hned prokouknou. V Absolutions nepřítelé nepodvádějí a hledají vás v místech, kde vás viděli naposled a reagují individuálně. Což znamená, že když někde vzbudíte rozruch, nepůjde po vás automaticky každý protivník, včetně těch z druhé strany mapy, ale jen ti opravdu nablízku. Pokud se prozradíte a dojde k přestřelce, hra naštěstí není u konce. Přestřekly jsou sice dobře hratelné a zábavné, přesto ale nejsou zrovna snadné. Hitman není žádný obrněný supervoják, takže moc zásahů nevydrží a musíte být hodně opatrní. Pokud vyvoláte větší rozruch v obklíčení, většinou to znamená jistou smrt, a to i na normální obtížnost. Přestřelkám se samozřejmě můžete vyhnout hledáním alternativních cest v úrovních.

Volnost sice není tak velká, jako například u Dishonored, prostor pro improvizaci tu ale stále je. Úrovně by se daly rozdělit na tři typy: Klasické hitmanovské s otevřenou lokací, kde máte spoustu místa pro improvizaci a fantazii, jak svůj cíl odstranit. Dál jsou zde úrovně, které vás k cíli zavedou. Tyto mise jsou trochu více lineárnější. Což je ovšem z hlediska hratelnosti celkem logické. Mise jsou vytvořené tak, aby vás přinutily vypořádat se s protivníky, ať už střelbou, tichým zabitím, nebo opatrným prokličkováním mezi nimy. Občas narazíte i na menší mise, které fungují spíše jako interaktivní cutscéna. Zde jde v podstatě jen o pár dialogů a trošku toho chození a většinou končí dříve, než se vzpamatujete.

Misí je tu celkem 20 a na normální obtížnost mi celá hra zabrala asi 12 hodin. Musím ale říct, že z některých situací jsem se prostě vystřílel. Na vyšší obtížnosti, při hledání optimální cesty, aby jste se vyhnuli přestřelkám, to tak snadné nebude a herní doba se určitě ještě natáhne. Těchto dvanáct hodin je ale jen čas strávený jedním průchode hry. Hitman: Absolution se pyšní skvělou znovuhratelností, takže vás může zabavit i na několikanásobně delší dobu. Jednak je zábavné hrát kampaň znovu a zkoušet jiné a lepší postupy průchodu lokací a eliminace cílů. Co je ale hlavní, můžete se vrhnout na nový "online" mód Contracts, ve které můžete vytvářet vlastní modifikace příběhových misí, které potom zveřejnít online a ostatní hráči se mohou pokusit vaše schopnosti překonat.

I když mód Contracts není plnohodnotný editor misí, můžete si s ním užít dost zábavy. Tvorba kontraktů je poměrně dost jednoduchá a probíhá tak, že jej sami zahrajete. Vyberete si jeden z levelů, v něm vyznačíte jeden až tři cíle, které zavraždíte a poté odejdete jedním z východů. Hra si zapamatuje, které postavy jste zavraždili a kudy utekli. Toto budou povinné cíle mise. Zároveň si hra zapamatuje i drobnosti jako kterou zbraní a v jakém převleku jste který cíl zavraždili, zda jste schovali všechna těla, vyvolali poplach, apod. Z těchto drobností se stanou vedlejší cíle za bonusové body.

Tento způsob tvorby je podle mě naprosto ideální, jelikož je zábavné vytvářet mise při hraní, kde si sami určujete své cíle a snažíte se být co nejvíce originální. Také je tím skvěle zajištěna rozumná obtížnost zveřejněných misí. Pokud chcete kontrakt zveřejnit, musíte jej sami dohrát. Nemůžete tedy splácat nějakou superobtížnou misi, na kterém si všichni ostatní vylámou zuby, ale jedná se o opravdu dokončitelnou misi.

Mód Contracts je velice zábavný a je dost možné že se stane oblíbenějším než samotná kampaň. Sice se jedná o ty stejné lokace, jako v kampani, vždy máte ale jiný cíl, takže není možné se naučit průchod zpaměti. I když už znáte pohyby všech postav, musíte pokaždé improvizovat. Na rozdíl od kampaně v něm navíc vyděláváte peníze, za které můžete nakupovat nové obleky, zbraně i jejich upgrady zbraní, které jsou tentokrát v příběhu vynechány. Před každou misí si pak můžete z nakoupeného arzenálu vybrat svou ideální výbavu do začátku mise. Krom toho že to dává hráči větší pocit svobody a možnosti pro improvizace, hráči navíc rádi ve hrách něco odemykají a upgradují. Mód Contracts jim v tom ohledu nabízí mnohem více než základní kampaň.

Hlavním důvodem atraktivity Contracts módů je to, že nemáte důvod vracet se ke kampani kvůli hlavnímu příběhu, tím pádem kampaň kontraktům příliš nekonkuruje. Scénář považuji za jedinou velkou slabinu celé hry. Příběhových animací je zde sice podstatně více než v předchozích dílech, nicméně celé vyprávění je hrozně povrchní. Na začátku není pořádně vysvětleno, proč je tak strašně důležité, to co děláte, takže je vám vlastně úplně fuk, jak to celé dopadne. Postavy zabíjíte stejně rychle, jak jsou představovány. Tím pádem si k žádné z nich nestihnete nevypěstovat žádný vztah, ať už kladný, nebo záporný. Prostě jen zabíjíte, koho vám hra servíruje a je vám jedno proč. Tohle mi přišlo docela škoda. Animací bylo ve hře dost a jsou ve velice dobré technické kvalitě. Když už si s nimi dali tvůrci tolik práce, mohli se zamyslet i nad samotným scénářem.

S technickou stránkou hry jsem byl velice spokojen, a to nejen v cutscénách, ale i celkově. Prostředí i postavy vypadají velice dobře. Potěšily mě i drobnosti jako schování loadingů za cutscény a animace. Podobně jako v Uncharted máte jen jeden loading na začátku a poté už můžete celou hru dohrát bez jediného sledování obrazovky s načítáním. Pokud tedy neumřete :) Při restartu se krátkému načítání nevyhnete.

VERDIKT: Nový díl série Hitman s označením Absolution v žádném případě nedělá sérii ostudu. Nabízí klidné tiché opatrné plížení, různé možnostmi eliminace většiny cílů, ale i v případě prozrazení nabídne zábavné adrenalinové situace a akci. Zapracování instinktu dělá stealth postup přehlednější, nikoli ale primitivní nebo jednoduchý. Slabou stránkou je příběh, který by mohl být lépe napsaný. Také některé lokace by mohly nabízet více volnosti. I přesto se můžete těšit na spoustu hodin zábavy. Také i díky módu Contracts, ke kterému se, stejně jako spousta dalších hráčů, budu rád vracet.

8 / 10