Recenze Killzone 3

30.04.2011 10:03

Killzone 3 - Recenze

Hitlerovský vůdce Scolar Visari je po smrti, ale jeho fašistický národ je o to více agresivnější. Toto jsou velice špatné zprávy pro skupinku přeživších vojáků ISA, které se podařilo nebezpečného diktátora odstranit.

Zbytky jednotky, včetně Seva a Rica, se teď zoufale snaží dostat z města plného nepřátel, na místo, kde je mají vyzvednout poslední výsadkové lodě a evakuovat je na orbit. To jim ale znesnadňuje armáda, která se na ně hrne, ze všech světových stran.

Úvodní zápletka nejnovějšího dílu série Killzone, je víc než slibná. Napomáhá tomu i působivý (a pro mě nečekaný) úvod do hry. Ikdyž je hra proložena hodinou a půl kvalitních filmových animací a rádoby komplexní příběh přeskakuje tam a zpátky v období těsně po konci druhého dílu, až šesti měsíců po něm. Výsledek není až tak zajímavý, jak by mohl být. Samotná zápletka je, po vzoru akčních filmů z osmdesátých let, poměrně předvídatelná.

Silnou stránkou této série je atmosféra, která je tvořená mimořádnou grafikou, hudbou a přítomností nepříjemně povědomých fašistických siluet armády Helghastu.

O grafickou extázi se postarají, již tradičně parádní speciální efekty, jako odlesky paprsků slunce, nebo masivní exploze. Významnou roli ve hře sehrála velká pestrost prostředí: mezi ty nejlepší bych zařadil hororovou variantu pralesu z Avatara, vojenskou základnu zasazenou do ledového prostředí, nebo epickou část v otevřeném vesmíru.

Zaměřme se ale na to, co hráče zajímá ze všeho nejvíc. Po stránce základní hratelnosti nelze na adresu třetího dílu "Zabijácké zóny" říct jediné křivé slůvko. Největší nemoc předchozích dílů: jakoby "gumové" plovoucí ovládání, které tvůrci vysvětlovali, jako snahu o přesvědčivou simulaci váhy a kinetické energie postavy a jeho zbraně, je konečně pryč. Zůstaly jen lepší zbytky v podobě skělých animací zacházení se zbraní, ovládání jinak rychlé a přesné.

Smrtelnější jsou i samotné zbraně, a to hlavně nový samopal s tlumičem, takže celkový dojem z akce je přesvědčivější. Střela do nepřátelské hlavy niní opravdu znamená jeho smrt. AI nepřátel je tradičně kvalitní. Spojenci a wingmani jsou jako vždy spíše do počtu, než aby vám nějak extrémě pomáhali. Pokud ale padnete v boji a stihnou k vám doběhnout, podaří se jim vás oživit, což je občas celkem příjemné, protože nemusíte procházet celou část od checkpointu znovu.

S hratelností ale souvisí i pestrá skupinka dalších novinek a vylepšení, jako jsou častější osvěžení, tradičních pěších částí, těmi ve vozidlech, někdy na postu řidiče, jindy na postu střelce. Největší novou vychytávkou je samozřejmě nový jetpack, který vás sice neunese "donekonečna a ješte dál", ale můžete s ním jej využít na skoky vysoko nad hlavy nepřátel, jejichž kryt jim najednou nebude nic platný.

Všechny milovníky těžkých zbraní potěší možnost, vzít těžký kulomet z jeho podstavce a vzít si ho sebou. Perličkou na dortu je nový systém "dorážení" nepřátel při boji na blízko: jako třeba zaražení nože do oka, tiché podříznutí zezadu....

Ikdyž je kampaň pro jednoho hráče pestrá a zábavná, na střední obtížnost mi zabrala něco přes 6 hodin. To odpovídá zhruba polovině Black Ops, a je to zhruba tak stejná délka jako u Medal of Honor. Naštěstí máte možnost, hrát kampaň kooperativně na splitscreen, takže si můžete zážitek z ní prodloužit o hraní s přáteli. Bohužel mi tu u této hry chybí možnost klasického multiplaieru přes splitscreen, který je možný jen přes režim online.

Multiplaier v sobě přináší oblíbený prvek zlepšování hodnosti, odemykání lepšího vybavení a schopností. Máte na výběr ze tří módů: Guerilla Warfare (tradiční týmový deathmatch pro max. 16 hráčů), Warzone (postupně se střídající týmové herní úkoly jako: "zaberte a udržte území" nebo "zabijte konkrétního protihráče". tento mód je max. pro 24 hráčů) a poslední herní režime je Operations (hra pro max. 16 hráčů, která je obohacená filmovými animacemi. Jeden tým brání základnu proti druhému, který musí splnit úkoly jako například kladení náloží).

Všechny herní režimy a mapy můžete hrát i ve hře s AI, přezdívané jako Botzone. V multiplayeru si můžete vybrat z pětice povolání: lékař, opravář, odstřelovač, taktik nebo infiltrátor. S postupem času a zbíráním bodů, si odemikáte různé speciální schopnosti těchto povolání.

Killzone 3 má zahájit novou éru her pro Playstation 3, a to éru her využívajicích 3D zobrazení a zároveň nabízí i zapojení pohybového ovladače Move. Bohužel já osobně jsem neměl možnost vyzkoušet ani 3D zobrazení, ani hru s ovladačem Move, proto nemůžu ani jedno posoudit.

Hru si můžete koupit v normální edici (PC: kolem 1500 Kč, cena již však šla dolů a od 21.6. jeí v obchode Xzone seženete za 599 Kč) nebo v Edici Helghast (PC: 3000 Kč, vo obchode Xzone tuto edici slevnili na pouhých 1199 Kč, bohužel s touto slevou byla okamžite vyprodána. Naštestí jsem byl ten poslední šťastlivec, který tuto edici dostal za takhle luxusní cenu :-) ) Tato edice obsahuje hru Killzone 3, voucher na stažitelný obsah, Art book, sošku snipera a helmu vojáka Helghastu (helma se dá z podstavce sundat a uvnitř se nachází schránka, kam si můžete ukrýt art book a hru).

VERDIKT: Killzone 3 vám místy spustí čelist ohromením stejně, jako tomu bylo u jejích předchůdců. Tento dojem z vynikající výpravy, ovšem místy nabourávají některé nedostatky. Příběh je vcelku dobrý, ikdyž jej místy potápí průměrnost a záplava klišé. Hratelnost je opravdu skvělá, a to od přesnějšího ovládání, přes pestřejší náplň misí, až po řadu novinek. Multiplayer je bohatý a zábavný. Celkově se tedy majitelé PS3 mohou radovat.

9/10

Sběratelská edice Killzone 3 Helghast edition

V galerii najdete foto, jak vypadá Helghast edition v reálu.