Recenze L. A Noire

19.05.2011 09:16

L.A. Noire - Recenze

Hra se odehrává v roce 1947 v Los Angeles. Tedy na nejbáječnějším místě na světě a v nejlepší dobu, která je možná. Kalifornie byla tehdy země rozkvětu a neomezených možností. Tisíce krásných holek mířilo do Hollywoodu a snilo o kariéře velké filmové hvězdy. Stavěly se nové hotely, všude jezdily luxusní americké káry a sukně byly tak krátké, že z toho všichni muži dostávali oční tiky a trnutí v rozkroku. Lidé si prostě, po nekonečných frontách na potraviny a přídělovém systému, chtěli konečně pořádně užívat.

Hrajete za Cola Phelpse řadového policistu, z policejního sboru LAPD, kterého doprovází jeho kolega Ralph Dunn. V jeho kůži se propracujete od začátků policejní kariéry až k drsné práci elitního detektiva. Na začátku sice honíte jen malé zloděje, ale jelikož si tvůrci nebrali žádné servítky, ke konci hry se brodíte ve špíně brutálních sériových vražd se sexuálním podtextem, ze kterých doslova mrazí. Během vyšetřování různých zločinů vám vždy bude stát po boku stát nějaký parťák. Moc velkou pomoc od něj sice čekat nemůžete, ale pokud si nebudete vědět rady, nasměruje vás správným směrem.

L.A Noire je skutečně velice výjimečný projekt, který se Rockstaru opravdu povedl. Jeho největší síla spočívá právě v příběhu, na kterém si vývojáři opravdu dali záležet. První polovina L.A. Noire sice trpí pár logickými kiksy, kterých si všimne snad každý (např. když si zločinec si nechá všechny důkazy doma...). S postupem času je ale scénář stále promyšlenější.

Pokud opravdu nutně potřebujete nějaké přirovnání, pak bych řekl že L.A Noire, je mix mezi Mafií 2 a Heavy Rainem. L. A. Noire sice nemůže přímo konkurovat ani jedné z těchto her, protože každá má svou silnou stránku. L.A Noire využívá těchto silných stránek jen částečně. Jejich spojením však vzniklo dílo, které si určitě zaslouží vaši pozornost. V podstatě jde o kombinaci žánru GTA a akční adventury.

Teď se ale podíváme na jednotlivé detaily hry...

Příběh je (stejně jako třeba u Mafie) velice přímočarý. Jak jsem již zmínil, hrajete za Cola Phelpse, válečného hrdinu, který vstoupil do řad LAPD. Přes to že nemá Phelps moc velké charisma, případy, které budete řešit, se postarají o pořádné vzrušení. Přiznávám, že stát zase jednou na „té správné straně“ bylo velice osvěžující a chvíle, které jsem strávil jako řadový policista jsem si užíval.

Než se stihnete trochu rozkoukat, začnete šplhat po kariérním žebříčku rychle nahoru (což mě osobně trochu zamrzelo, jelikož hrát za řadového policistu mě velice bavilo). Z obyčejného pochůzkáře to dotáhnete až mezi detektivní elitu. Mezitím vás ale čeká spousta více či méně obtížných a komplikovaných případů. Vydavatel udává herní dobu 25-30 hodin, která není vůbec nadsazená. Záleží ale na tom jak hru budete hrát. Záležet na tom, kolik pozornosti budete věnovat 40 vedlejším případům (mimo 21 hlavních) a také jak rychle je budete řešit.

Příběhové mise jdou postupně za sebou, a dokud nedokončíte předchozí případ, nedostanete se dál. Díky tomu že některé případy jsou inspirovány skutečnými zločiny, dodávají hře punc reality. Také je díky tomu vidět kolik práce mravenčí vývojářů.

Během práce na velkých případech můžete odbíhat k těm menším. Během jízdy v policejním autě, vám vysílačka oznámí nějakou událost, do níž můžete (ale nemusíte) zasáhnout. Většinou se jedná, stíhání zlodějů, záchranu sebevraha, pomoc kolegům v ohrožení... Jsou to sice krátké mise, ale jsou docela zábavné a dodají hře trochu akce, které v hlavních případech moc není. Což samozřejmě neberu jako chybu, jelikož se jedná spíše o adventuru než akční hru. Párkrát si sice zastřílíte, ale většinu času strávíte sbíráním důkazů a výslechy (které jsou mimochodem udělané velice profesionálně).

Při řešení zložínů nejprve obhlídnete místo činu a zajistíte všechny dostupné důkazy. Při tom vám pomáhá signál zavibrování gamepadu, pokud jste poblíž zajímavého místa, nebo předmětu, který by mohl být důkazem (ne všechny předměty jsou použitelné jako důkaz), a zvuky klavíru, signalizují přítomnost důležitého předmětu, a nebo posbírání všech důkazů. Někdo to může považovat za zbytečnost, ale napomáhá to plynulosti hry, protože nemusíte zbytečně ztrácet čas na místě, kde už jste našli všechny důležité důkazy. Pokud vám tyto pomůcky ale příjdou zbytečné, můžete je kdykoliv vypnout v menu.

Příběh je proložen prostřihy do Phelpsovy válečné minulosti. Děj hry je také obohacen novými články, které se po kliknutí na zobrazení, spustí jako filmový děj, ze kterého se postupně skládá děj jedné zajímavé události. Důležitou pomůckou je také váš zápisník, do kterého se ukládají všechny nalezené stopy, kontakty na osoby a jim kladené otázky, nebo jednotlivé lokace. Díky tomu můžete zadat lokaci kam máte namířeno bez zbytečného hledání na mapě. Samozřejmě jej používáte během výslechu podezřelých.

A právě výslechy osob jsou asi ten nejzajímavějším, nejvýraznějším a nejpropracovanější prvek hry. Tvůrci vás v podstatě nutí, by jste se stali zkušeným psychologem, pro kterého je studium profilu vyslýchaných každodenní rutinou. Rozhovor se svědkem nebo podezřelým můžete vést na základě dostupných témat. Témata se odemykají podle toho, jak pečlivě prozkoumáte místo činu. Pokud nenajdete nějakou důležitou stopu nebo vynecháte otázku svědka, budete mít méně informací, a tím pádem i méně otázek pro podezřelého. Na každou položenou otázku dostanete odpověď. Během odpovědi je důležité sledovat obličej vyslýchaného. Podle jeho reakce pak rozhodujete. Zda vám říká pravdu, něco vám zatajuje nebo dokonce přímo lže. Tato rozhodnutí jsou opravdu důležitá, protože pokud odhadnete reakce vyslýchaného špatně, dozvíte se méně potřebných informací, bez kterých bude složitější případ dokončit, nebo pokud máte více podezřelých, můžete usvědčit toho nevinného (toto je jen má domněnka, jelikož pokud máte dva podezřelé, můžete si vybrat kterého zatknete) a samozřejmě získáte horší hodnocení po uzavření celého případu. S výslechy je spojeno navyšování vašeho celkového Rank skóre, které vám odemyká odměny v podobě obleků, aut a především bodů intuice.

L. A. Noire si získalo svou zaslouženou pozornost novátorskou technologií v animování obličejů, díky které jsou výrazy postav velice věrohodné a vypadají, jako by jste se dívali na živého člověka. Emoce, které herci předvedli, jsou naprosto úžasné a velice věrohodné (tedy až na pár slabších výkonů herců). Právě díky tomu můžete dobře odhadnout pravdivost nebo nepravdivost odpovědí. Postava která uhýbá očima, je nervózní apod., vám zcela jistě něco zatajuje, nebo dokonce lže.

Někdy to ale není tak jednoduché. Budete potřebovat slušnou znalost angličtiny, protože pokud budete číst titulky, nebude zároveň stíhat sledovat jemné rozdíly v chování vyslýchaných. Pokud někoho obviníte ze lži, budete mu ji také muset dokázat. Buď důkazem nebo svědectvím někoho jiného. Řešení případů se tam zamotává do osidel důkazních řízení, drobných detailů a hromady výslechů, což je věc, která méně trpělivé hráče zřejmě odradí. Mě osobně práce detektiva bavila se vším všudy a myslím že stejně tak nadchne spoustu ostatních.

Dobře vedený výslech je základ úspěchu, ale občas může být pro některé hráče až moc složitý. Proto tvůrci vložily do hry již zmíněné body intuice, které dostáváte se stoupající úrovní Ranku. Body intuice můžete využít třeba k tomu, abyste si usnadnili odhalení důkazů na místě činu, což jsem nikdy nepoužil, jelikož si myslím že je to celkem zbytečné plýtvání. Mnohem vhodnější je využít body intuice u výslechu, kdy vám, použití intuice, odstraní jednu ze tří dostupných reakcí. Když si tedy nejste jisti jakou reakci máte vybrat, můžete zvýšit svou šanci na to, že odhalíte pravdivost nebo nepravdivost odpovědi.

V L. A. Noire je vidět kolik práce si techničtí a herní designéři s hrou dali. Což uvidíte na spoustě míst. Například u Checkpointů, které jsou rozmístěny velice inteligentně, takže pokud třeba zemřete v přestřelce, nemusíte se vracet moc daleko. Většinou se objevíte pár metrů od místa, kde jste zemřeli. Stejně tak je to i s vaším autem. Ať se ocitnete kdekoliv, pokaždé budete mít připravené auto, kterým jste jeli a k tomu většinou i vaše policejní auto, jen kousek od vás. Není to sice moc reálné, ale potěší to. Dalo by se takto pokračovat dál a dál..... Tvůrci hry prostě snažily vypustit nudné fáze hry a hráče bavit.

Mezi další stránky hry (kromě výslechů a sbírání důkazů) patří přestřelky, ke kterým sice nedochází až tak často a většinou jsou celkem krátké. Akčnost hry zachraňují, již zmíněné vedlejší případy, kde stále někoho honíte, nebo po někom střílíte.

Ovládání je příjemné a intuitivní. Jediná věc ke které bych měl výhrady, je jízda autem, jelikož řízení je poměrně dost arkádové a ani destrukce vás příliš moc nenadchnou. Vývojáři sice dělali, co mohli, ale i tak to působí dost nedodělaně. Proto je asi možné posadit na místo řidiče svého parťáka, což funguje jako skip do nové lokace. Tato možnost mě velice potěšila, protože při hraní Mafie 2 jsem mnohdy musel projet celé město abych se dostal tam, kam jsem potřeboval, takže jsem byl rád, že nemusím řešit stejný problém u L.A Noire (L.A. Je navíc mnohem větší než Empire Bay).

Podstatně lépe dopadly pěší nebo automobilové honičky, které jsou opravdu zábavné. Navíc pokud se vašemu parťákovi podaří prostřelit autu, které pronásledujete, gumy, čeká vás pěkná podívaná, která často končí několika kotrmelci přes střechu. Stejně tak u pěších honiček si užitete přeskakování plotků a skákání po střechách.

Co se týká města, podle tvůrců, má 20 čtverečních kilometrů. Mohu potvrdit že je opravdu obrovské. Bohužel, stejně jaku u Mafie 2, je město polomrtvé. O malé spestření se postará občasné střídání dne a noci, změna počasí a všudepřítomná hejna holubů, kteří, když se k nim přiblížíte, uletí.

Pokud jste si z Mafie 2 zvykli, projíždět ploty, V L.A Noire na to zapomeňte (projíždět se dá jen bránami). Pokud ale opravdu toužíte po destrukci okolí, můžete se vyřádit alespoň na pouličních lampách a dřevěných lavičkách, semaforech, a skoro všem, co nejdete na ulici.

Podařilo se mi objevit pár drobných bugů jako: Projížděl jsem jen tak ulicí, najednou se hra asi na sekundu sekla (což se jinak nestává) a po tom všichni řidiči vystoupili a utekli (jako kdyby někdo střílel), stejně tak chodci utekli a auta která stála cca o 200 metrů dál, začala blikat výstražnými světly.

Co se týká vašeho parťáka, občas se může stát že se zasekne (naštěstí ale má dost rozumu, a až na pár vyjímek vám při přestřelce, neleze do cesty, jak tomu bylo poměrně často u Mafie 2).

VERDIKT: Pro některé hráče, bude L.A. Noire velkým rozčarováním. Mix mezi Mafií 2 a Heavy Rain určitě nesedne každému. Zdlouhavé vyšetřování, výslechy svědků a nekonečné přejíždění z jednoho místa na druhé může někomu připadat nudné. Podle mě je ale L.A Noire neuvěřitelně chytlavá hra, se perfektním příběhem, skvělou fyzikou (až na zmíněná auta), a až na některé nedostatky, se skvělou grafikou. Hra je sice hlavně kteří si na tento žánr potrpí, ale určitě chytně i mnohé ostatní hráče. Rozhodně je to hra, která na trhu opravdu (a dlouho) chyběla.

Mé hodnocení 9/10

L.A. Noire - Official Launch Trailer

L.A. Noire - Official Launch TV Commercial