Recenze Resident Evil 6

04.10.2012 12:47

Některé věci byly všem jasné už poměrně dlouho. Například čím dál větší odklon série od původních survival horor kořenů směrem k čistě akčnímu žánru. To je určitě ten nejtvrdší oříšek pro původní fanoučky. Pro ty, kteří mezi ně patříte, mám dobrou zprávu. Šestý díl série přece jen obsahuje i nějaké ty strašidelné kapitoly a dokonce i několik velice zřejmých odkazů na pasáže z původní trilogie. To ale nemění nic na tom, že Resident Evil 6 je převážně akční hra. Jde ovšem o výbornou, možná i nejlepší, akční hru s podporou co-op pro dva hráče.

Co potěší určitě všechny hráče, ať už již zmíněné skalní fanoušky původní trilogie, tak i hráče, kteří vidí RE poprvé, je velký rozsah hry. Tvůrci slibovali čtyři (včetně příběhového DLC) soběstačné příběhové kampaně, z nichž každá by měla rozsahem odpovídat zhruba třem čtvrtinám RE5. Což vcelku odpovídá, takže průchod všemi kampaněmi vám zabare minimálně tak 25 hodin. Musím ovšem říct, že toho tvůrci dosáhli částačně i pomocí recyklování lokací včetně jejich obsahu. To ale neznamená, že hra začně po čase nudit. Naopak je zábavná od začátku do konce.

Základní trojice příběhových kampaní se výrazně odlišuje atmosférou i hratelností.

Leon se svou kolegyní se ocitnou v ponuré noční apokalypse městečka v horách, včetně procházky po hřbitově, katakombách nebo opuštěných dolech. Najdete zde spoustu temných koutů, dlouhých atmosférických pasáží a co je hlavní, klasických, hnijících, belhajících zombí. Momenty strávené v tomto městě, které je plné hořících vraků vozidel a klátících se stínů zombí, připomínají Raccoon City. Je škoda, že konec této kampaně se přesune do jiné lokace, kde nabere megalomanský rozměr.

Během hraní Chrisovy kampaně by člověk mohl zapomenout, že hraje Resident Evil a ne Call of Duty, a to nejen proto, že v této kampani dominuje hlavně akce. Je to i proto, že je to akce čistě vojenská. Chrisova speciální jednotka se prodírá městskou válečnou zónou, za doprovodu džípů i tanků. CoD nepřipomínají jen uniformy, vozidla a spousta vystřílené munice, ale i poměrně dost silně naskriptovaných momentů. Naštěstí tu je i spousta monster, včetně těch obřích, která jsou velká jako několikapatrové budovy, takže hru od klasických vojenských stříleček přece jen rozeznáte. I tak mi ale trochu vadila přítomnost nepřátel se střelnými zbraněmi (J´avové). Naštěstí to trochu zahraňuje to, že mají tu vlastnost nepříjemně zmutovat, pokud je zraníte na nesprávné části těla. Na obranu této kampaně musím přiznat, že jdena pasáž průjezdu zamořeným čínským velkoměstem patřila k těm nejatmosféričtějším pasážím celé hry.

Třetí kampaň je asi tou nejoriginálnější. Jake a Sherry jsou zajímavé nové postavy. Jejich vztah, k sobě navzájem i vůči ostatním postavám, mě celkem bavil bavil. Důležitější je ale hodně nápaditá a originální hratelnost, která měla k adventuře skoro stejně blízko, jako k akci. Čekají vás divoké honičky ve vozidlech, budete muset čelit nepřátelům, na které platí vice určitá taktika, než množství vystřílené munice a budete i řešit nějaké ty prostorové puzzle. Také vás zde čeká asi největší množství QTE pasáží, které ale tentokrát tvůrci používají mnohem více během hry samotné, na rozdíl od předchozích dílů, kdy byly často součástí filmečků.

Jelikož je Resident Evil jeden z průkopníků herních hororů a v podstatě i (video)her pro dospělé jako takových, je na místě oprávněná otázka: Jak přesně to dopadlo s věrností tomuto odkazu? Po dohrání celé hry bych řekl, že tomuto odkazu je věrná zhruba třetina hry, která je opravdu hororová, druhá třetina je celkem napínavá a ta poslední je čistě akční. Nejděsivější část hry byla asi v začátcích Leonovy kampaně, kdy ještě hráč nemá nasbírané žádné pořádné zbraně a ani munice není mnoho. Proto jsem se musel, při setkání s větším množstvím nepřátel, často uchýlit k útěku. Stejně tak vám občas přejede mráz po zádech, když budete v těsné temné chodbě nebo uličce obcházet zdánlivě nehybné tělo a přemýšlet, jestli se najednou "probere" a skočí na vás, či zůstane dál mrtvolně ležet.

Strach a se občas dostaví i při bitvách s nejzákeřnějšími z bossů. Tyto monstra měla v sérii RE vždy poměrně dost divoký design, ale u RE6 se tvůrci opravdu překonali a někteří z bossů nechávají daleko za sebou i ty nejhrůzostrašnější a nejodpornější bossy ze všech předchozích dílů. Další skvělou vychytávkou RE6 je online režim "Agent Hunt", který umožní vniknout do hry jinému hráči, který se může převtělit do jakéhokoliv monstra a pokusit se hráče zabít.

Ovládání dospělo oproti RE5 k obrovskému pokroku, za což jsem velice vděčný. Zastaralý systém "buďto běhej, neo zastavi a střílej" neměl co dělat už v předchozím díle a musím přiznat že mě poměrně dost iritoval. Konečně je tedy fuč a my můžeme vesele střílet za chůze. Kromě této velice důležité a příjemné inovace je ale ovládání obohaceno i o další poměrně klíčové novinky. Asi nejdůležitější je ukazatel "výdrže" který slouží ke speciálním útokům. Ty se aktivují stisknutím obou trigerů zároveň. Speciální útok spočívá v okamžitém výstřelu/útoku na nejbližšího protivníka bez potřeby míření, což je velice účiné, pokud máte v v rukou například brokovnici a za vámi se nečekaně objevá zombie.

Další novinkou je systém zaměřování, kde vám hra zapne nový cross kurzor místo tradičního laserového paprsku. Sice vám to lépe zobrazuje kývání míření (pokud tedy nemáte vylepšenou stabilitu míření vaší postavy), ale na druhou stranu mi tento kurzor připadal celkem rušivý, a to hlavně v případech, kdy se jinak celý HUD schovává. Grafika hry vypadá místy hodně dobře, herecké výkony i hudba jsou překvapivě poměrně dost dobré, pokud tedy zrovna hraje jedna ze strašidelných skladeb a ne ty zbytečně divoce akční. Naštěstí hra umožňuje přepnutí na tradiční laserový zaměřovač, díky čemuž hra hned působila přirozeněji.

Mezi ostatními novinkami ovládání vynikají už poměrně proslavené Jakeovy schopnosti v boji  z blízka a také efektní úskok vzad do lehu na záda, odkud můžete pohodlně střílet, nebo se odkulit do krytu. Nicméně chování postavy v krytu je poměrně problematické, tuhle funkci můžete použít jen někde a ani tlačítková kombinace není zrovna moc intuitivní.

RE6 sice neobsahuj management zbraní jako tomu bylo dříve, je zde ale systém trocu obecnějších ale pro celkovou hratelnost nepochybně významnějších vylepšení postavy. Za body nasbírané ve hře zabíjením nepřátel, nebo třeba hledáním pokladů, si můžete nakupovat vylepšení všeho možného, od účinnější střelby, vyšší odolnosti, nebo pevnější držení zbraně, až po jeden zoom level odstřelovaček navíc, silnější útok proti konkrétnímu druhu protivníků, nebo častější nacházení určitého typu munice.... Je toho opravdu spoustu. Celkem můžete mít aktivní až tři vylastnosti najednou. Brzy ale budete chtít víc. To se dá vyřešit jejich přepínáním. Můžete si nastavit několik předchystaných presetů, které pak přepínáte mezi sebou.

Resident Evil už bohužel není z větší části horor, některé mechanismy jsou trochu křečovité a příběh, navzdory skvělým a hojným filmovým sekvencím a častým předskriptovaným scénám je plný hloupých klišé a tradičně céčkových dialogů. I tak je to stále skvělá a zábavná hra. Proč? Je to hlavně tím, že ze hry doslova sálají vysoké produkční hodnoty - výprava, pestrost i rozsah jsou pořád výjimečné. Hra si také udržuje svoji osobnost a kouzlo, ať už jde o atmosféru zamořeného města se zombiemi, podzemní laboratoře plné mutantů nebo gotické panství.

Tvůrci navíc opět skvěle zvládli pocit z toho hlavního, a to ze střelby. Zbraně vypadají velice věrohodně a nebezpečně. Navíc se jejich účinek na nepřátelích skvěle podepisuje. Zombie se tentokrát mimořádně povedly. Prakticky každý zásah do těla nechá po sobě díru. Díky tomu hráč cítí účinnost zbraně, kterou třímá v rukou. Když chcete dát zombii headshot a netrefíte se, s cáknutím černé krve jí uděláte díru do krku, když střelte druhou vedle té první, hlava upadne. Stejně tak můžete ustřelovat i končetiny nebo vyvrtat otvory do torza. To ale neplatí u střelby do mutantů J´avo, kterým často zasažená část těla zmutuje do nebezpečnější podoby.

Tím nejlepším na celé hře je samozřejmě, stejně jako u předchozího dílu série, kooperativní multiplayer. Hraní ve dvou je zvládnuto na výbornou ve všech směrech. Při nejvyšší obtížnosti navíc hra nabídne dokonalou výzvou i pro ty nejdrsnější z hardcore hráčů, kteří tak mohou bok po boku prožít skutečný horor.

Po úspěšném zvládnutí kampaní všech tří postav, ale ještě nebudete ani zdaleka hotovi. Jsou tu další herní bonusy.

Prvním z nich je čtvrtá příběhová kampaň, kterou ale bohužel můžete hrát jen v jednom. V té si zahrajete za agentku Ady Wong. Tato kampaň obsahuje některé z těch nejtěžších pasáží, včetně poměrně přísného pokusu o stealth.

Dalším bonusem je velice oblíbený arkádový mód "Mercenaries", kde se snažíte, ať už sami, nebo ve dvou, přežít co nejdéle proti vlnám zombí.

Třetím bonusem je už zmíněný online mód "Agent Hunt", kdy můžete vniknout do hry jinému hráči a v roli jednoho z monster se ho pokusit zabít.

Navíc se můžete těšit na DLC s dalšími herními módy.

VERDIKT: Resident Evil už bohužel není ten strhující a nervy drásající horor jako býval kdysi, pořád je to ale velice kvalitní a osobitá hra, a to také díky své produkční kvalitě a také nezvyklému rozsahu. Pokud jste fanoušky série nebo alespoň předchozího dílu, rozhodně neváhejte s pořízením této hry. Ano, taky bych si přál, aby byla celá hra poctivý horor jako původní trilogie, i tak mě výsledek velice příjemně překvapil.

8 / 10

Collectors Edition: