Recenze Uncharted 3: Drake's Deception

27.10.2011 09:43

Uncharted 3: Drake's Deception - Recenze

Podle mě byla Uncharted 2 téměř dokonalá hra. Sice měla trochu absurdní finále (stejně jako první díl), některé aspekty hry (jako souboje nablízko) nefungovaly, jak by měly, ale celkový pocit během, i po dohrání byl skvělý! Tato série je na tomto prostě postavená. A tředí díl se nijak neliší. Právě naopak.

- - -

Už od prvních momentů hraní, vám tvůrci naznačí, že všechno bude lepší a propracovanější než v předchozích dílech. Nathan a Sully se nacházejí v typické londýnské hospodě, kde se zvrtne prodej šperku, který nosí Drake na krku a strhne se rvačka s partou padouchů. Už hned na začátku zjistíte, jak moc si dali v Naughty Dog práci s tím, aby upravili to, co ve druhém díle nefungovalo až tak dobře. Například již zmýněné souboje na blízko, jsou kinetické, filmové, skvěle naanimované a hlavně máte pocit, že nemačkáte jen tlačítka, ale opravdu se rvete. Když zasadíte ránu nepříteli, nenásleduje nějaká nadefinovaná animace. Nepřítel i vy reagujete na to, co se děje a hlavně na to, co je kolem vás. Fackujete se s padouchem o stolu? Tak proč ho třeba nedorazit tím, že jeho čelo seznámíte s rohem stolku? Konečně budete mít pocit, že je ve hře nějaké prostředí. Že nejde jen digitální figurku v pěkně vymodelovaném 3D okolí.

A právě reakce postav na prostředí, ve kterém se nacházejí, je vlastně to nejlepší na Uncharted 3. Když například běžíte úzkou uličkou a probíháte ostrou zatáčkou, v ostatních hrách se prostě vaše postava nemotorně otočí a vesele kluše dál. V Uncharted 3 tomu tak ale není. Drake se mrstně odrazí rukou od protilehlé stěny a nasměruje se správným směrem. V jiné misi se pro změnu nacházíte na lodi, která se zmítá na rozbouřeném moři. Drake pořád klopýtá, zakopává, přidržuje se rohů a snaží se udežet stabilitu. A to není vše, nejen že se pohybujete na houpající se lodi. Musíte na ní i bojovat. Při tom se všechno kolem klátí, padá, a prostě lítá sem a tam, Takže se nemáte ani moc za co krýt. A do toho musíte ještě mířit na nepřátele. Toto jsou přesně ty momenty, kdy úplně zapomenete, že hrajete videohru. Takovýchto momentů je v Uncharted 3 spousta a Právě díky nim hra vypadá neuvěřitelně živě.

- - -

Uncharted 3 je samozřejmě, stejně jako předchozí díly, postanevo na linearitě a designéři vás neustále pohání kupředu, předem definovanou cestou a nemůžete se příliš odchýlit. Ikdyž to na první pohled vypadá, že můžete kamkoliv, například když se procházíte uločkami španělského městečka, Nathan vás vždy nenápadně nasměruje. Je jen jedna cesta. Samozřejmě nenarazíte na žádnou neviditelnou stěnu a dál ani krok. Vždycky je pro to nějaké rozumné vysvětlení.

Ikdyž pro skákací a filmové scény je jen jedna cesta, u soubojů je to právě naopak. Vždy máte víc možností, jak situace vyřešit a dokonce se můžete, v celých dlouhých pasážích, vykašlat na střílení a vyřešit je stealth přístupem. Už ve dvojce mohl Drake shazovat nepřátele ze srázů a tiše jim lámat vazy. Ve trojce je stealth zase o něco dál... Například nepřátelé mohou zpozorovat mrtvé tělo svého kamaráda a tím vás odhalit. Bohužel nemůžete mervé tělo odtáhnout na místo ke jej nikdo nenajde jako třeba v Hitmanovi nebo Deus Ex 3 .To by jste ale po Uncharted 3 chtěli, aby bylo úplně jinou hrou, než je.

- - -

Pokud ovšem nejste trpěliví silent assassini a nechce se vám sledovat nepřátele a vyčkávat v temném rohu, aby jste jim mohli nenápadně skočit na záda, stačí prostě někoho poblíž odstřelit a hned se strhne peklo. A pravděpodobně větší peklo, než tomu bylo v Uncharted 2. Uproti Uncharted 2 jsou nyní nepřátelé podstatně chytřejší. A tím myslím skutečnou umělou inteligenci nepřátel, kteří se jen neschovávají za bednou a občas vykouknout, aby vás pokropili salvou střel. V Uncharted 3 se vás nepřátelé budou snažit obejít, vyhnat z úkrytu, nebo jakkoliv zneškodnit. Pro váš boj to znamená, že když se schováte do úkrytu a myslíte si, že postupně všechny postřílíte, najednou se vám někdo objeví za zády a vystřlí do vás celý zásobník. Je to dáno i tím, že bojiště jsou občas opravdu obrovská.

- - -

Hlavně v druhé polovině je Uncharted 3 až pěkně těžká i na normální obtížnost. Když dáte dohromady inteligenci nepřátel, jejich početní převahu a fakt, že se musíte po bojišti pořád pohybovat, může to znamenat hodně loadování. Naštěstí s tím tvůrci počítali a checkpointy jsou velice blízko u sebe, takže se snad nikdy nestane, abyste opakovali více než dvě, tři minuty ze hry.

Naughty Dog zkrátka chtěli, aby si hru dokázal zahrát opravdu každý - hardcore hráč, víkendový hráč a dokonce i naprostý nováček (nebo třeba Harrison Ford jak můžete vidět ve videu, pro japonskou reklamu, pod recenzí). Znamená to i to, že když se zaseknete u nějaké logické hádanky na víc než dvacet minut, hra vám nabídne, zda ji chcete pomoct vyřešit. Pokud dáte ano, ve vašem deníčku, který se nakreslí řešení, podle kterého se máte řídit. Mezitím vám ale trochu radí i vaši parťáci: "Hele, Nathane, co ta divná kostka uprostřed, nedělá to něco?"

- - -

Co se týká grafiky, není to až takový skok jako mezi jedničkou a dvojkou, takže na první pohled vás až tak neohromí jako tehdy, tvůrci si ale dali ohromnou práci s detaily prostředí. Když jdete po duně v poušti, sesýpá se po ní písek. Perfektní detaily v jednotlivých stáncích na tržišti ve Španělsku, kolem kterých sice normální hráč jenom proběhne, ale když se zastavíte, můžete si prohlédnout do detailů kompletní nabídku všech prodejců. Prostě na každém kroku se můžete zastavit a kochat se náherou kolem. Za sebe mohu říct že jde o jednu z nejlépe vypadajícíh her na trhu.

Fascinující je i to, že se ve hře neustále něco děje. Pokud jste hráli druhý díl, určitě si vzpomenete na epické momenty ze dvojky (kterých sice moc nebylo) jako: bořící se barák nebo vlak. V Uncharted 3 se takových momentů najde minimálně deset. Když už si myslíte, že vás tvůrci nemohou ničím překvapit, obrátí s vámi velkou loď vzhůru nohama... Nebudu vám ale prozrazovat zbytečně moc detailů abych vás nepřipravil o překvapení a skvělé zážitky.

- - -

Kromě toho má Uncharted 3 celkem dlouhou herní dobu. Dohrání singleplayeru mi trvalo kolem 11 hodin, což je podle mě velice slušné. Nepočítají se do toho animované části, které mají dohromady necelé 2 hodiny, ani opakování pasáží.

- - -

Když jsem jeden víkend hrál od devíti hodin od rána a končil večer v deset, měl jsem odehráno 44 procent hry a uložená pozice mi ukazovala 4,5 hodiny čistého herního času. Což mi trošku nesedělo. Je to také jedna z těch her, které je velice těžké odložit. Něco vás neustále pohání kupředu. Nemusí to být ani příběh, o kterém jsem se tu sice nezmínil, ale pochopte - Nathan Drake se snaží najít poklad a zjistíte i něco o jeho minulosti - příběh tu prostě není zase tak důležitý. Důležitější je to, jakým způsobem je podaný. Jak je vyprávěný. Úžasné namluvení postav, jejich pohyby a mimiku snad ani netřeba rozebírat - je to krása na pohled jako ve dvojce a vůbec vám nebude vadit, když se postavy rozkecají klidně na deset minut.

VERDIKT:Je Uncharted 3 nejlepší hrou roku? V žánru dobrodružně akčních her stoprocentně. Je to jedn z her které je těžké odložit. Něco vás zkrátka stále žene kupředu. Ať je to skvělý příběh, detilní prostředí, nebo prostě jen chuť hrád dál. Třešničkou na tomto skvělém dortu je, že je hra i s povedenými českými titulky.

10 / 10

Uncharted 3 Drake´s Deception: Explorer Edition

- - -