Recenze Warhammer 40K Space Marine

11.09.2011 15:27

Za desítky let existence Warhammeru (původně stolní hry, potom knihy a nakonec i videohry) si tento fantasy svět vypracoval tak složitou historii, že se v ní vyzná opravdu jen znalec. Děj je zasazen do 41. tisíciletí, kdy lidstvo expanduje do vesmíru a potkává jiné druhy, což samozřejmě vyvolává třenice z nejrůznějších malicherných důvodů, které nakonec vyústí ve válku.

Hra Warhammer 40000: Space Marine popisuje výsadek Vesmírné pěchoty planetu, která je pod útokem, jedné z nejhorších a nejbarbarštějších frakcí ve vesmíru, Orků.

Hrajete za kapitána Tituse, který vede jednotu mariňáků do útoku proti Orkům. Váš úkol je jasný... Odrazit útok nepřítele, což by nemělo být tak složité. Kapitán Titus a jeho muži totiž nejsou jen tak normální vojáci. Jsou to chodící vraždící stroje v podobě geneticky upravených supervojáků s palebnou silou menšího pluku a odolností železobetonového bunkru. Potom se ale do války připletou síly Chaosu s cílem všechny vyhladit, to se pak budete mít co ohánět, aby jste přežili. Příběh sice není nijak extra originální, ale stejně jako já, i ostatní fanoušci Warhammeru, ktzeří nadšeně hltají vše, co se kolem Warhammeru jen šustne, budou určitě velice spokojeni. Vše vypadá, jak má, vše dává a některé detaily jsou tak věrohodné, že si troufám říct, že lepší hra ze světa Warhammer tu snad ještě nebyla.

První věc, která vás, po prvních minutých hraní napadne, je to, že hra kopíruje Gears of War. Samozřejmně nemyslím stylistické napodobení, ale velice podobné až totožné herní mechaniky. Pokud jste hráli Gears of War, hned jak uvidíte animace vojáků, provedení střelby, ovládání a zkrátka celkové vyznění hry, bude vám jasné, kde se tvůrci inspirovali. Nebylo by vůbec špatné, kdyby se objevila hra, která by byla důstojnou konkurencí Gears of War. "Bohužel", Warhammer se zaseknul půli cesty. Nejdřív mi trochu přišlo že se vývojáři nemohli rozhodnout, zda chtějí udělat střílečkou nebo hack&slash akci. Nakonec tedy vzali i pár nápadů z Halo a God of War, což mi z počátku trochu zamotalo hlavu. Rozhodně ale musím říct, že mi ve hře chyběla možnost krytí, čímž hra ztratila taktický prvek a z počátku se zdála jako obyčejná akce, kterých je plný herní trh.

Space Marine se ale do tohoto těžkého souboje s konkurencí pouští chytrým způsobem. V průběhu hry (hra má celkem 17 misích) totiž zjistíte, že spojení střílečky a hack&slash akce, není uplně špatný nápad. Ke střelbě připomínky nemám. Ovládání je v intuitivní a jednoduché. Zatímco v Gears of War je akce celkem rozvážná až těžkopádná (hlavně co do pohybu postavy), Space Marine je svižný a hraje se uplně jinak.

Ikdyž jsou souboje nablízko omezeny na několik základních úderů a jejich kombinace, jsou celkem zajímavé a zábavné. Se soubojem na blízko je také spojena jedna zvláštnost. Speciální, dorážecí úder je jediná možnost, jak si doplnit zdraví. Což je poměrně neobvyklé a současně nepříliš praktické, protože animace sice vypadají skvěle, ale během nich jste nechráněni proti ostatním útokům. Takže, zvláště na vyšší obtížnost, se může snaha doplnit si zdraví otočit proti vám a nakonec skončíte s ještě nižší hladinou zdraví než původně.

Velmi efektním a originálním způsobem boje, je jumppack, se kterým se můžete vznést do vzduchu a potom se vrhnout dolů a zničit vše v okolí dopadu. Díky této možnosti se hra dostává na jinou dimenzi dimenzi. Toto je prvek prvek, který nabízí výrazně odlišný způsob boje od jinak tolik podobných Gears of War. Když se proti vám vyřítí několik desítek nepřátel, rázem se ocitnete ve víru akce, na kterou je radost pohledět a hráč je k nezastavení. V těchto okamžicích je hra přímo skvělá. Bohužel jumppack máte k dispozici jen asi 3x za celou hru :( .

Z dalších prvků stojí za zmínku možnost odtrhávat lafetované zbraně ( jako v Halo 3) a dobíjecí Fury mód, díky kterém získáte, na krátkou chvýli, nadpozemskou sílu a můžete převalcovat vše, co vám příjde do cesty. Hra také dobře pracuje s poměrem přestřelek a kontaktních bojů a vyžaduje to koncentraci, aby jste se přizpůsobili situaci a válčili podle nových pravidel. Těžko se totiž ubráníte sekerou, když se na vás řítí sebevražedný skřet.

Provedení bojů, jak zblízka, tak i na dálku, je skutečně povedené. Umělá inteligence reaguje, jak má, a vlny nepřátel jsou mnohdy neskutečně brutální, čímž gradují zábavu na maximum. Bohužel hra velmi rychle vyplýtvá svůj potenciál. Potom už jen dokola recykluje stejné věci, kterých není dost ani na jedno odpoledne, které vám zabere singleplayerová kampaň.

Záchranným lanem této hry je překvapivě dobře udělaný a chytlavý multiplayer. Warhammer dokáže navodit opravdu rozsáhlé bitvy, kterých se může zúčastnit sice jen 16 hráčů, ale válečná vřava a nekonečné porcování ostatních hráčů, vás dokonale vtáhne do děje na obrazovce. V multiplayeru máte také možnost upravovat svou postavu, což fanoušci světa Warhammer nepochybně přivítají. Co-op sice v základní verzi chybí, ale přibude v říjnu formou patche.

Grafické zpracování bych odohnotil jako mírně nadprůměrné. Rozhodně díky tomu ale hra neudělá díru do světa. Některé věci se povedly více, jiné zase méně. Pochvalu si určitě zaslouží architektura budov i celkově příjemné vzezření. Naopak, textury se na velkých objektech příliš viditelně opakují, prostory jsou až absurdně rozlehlé a měřítko některých typických prvků (schodiště, chodby,...) je nepřirozeně zvětšené.

Asi nejvíce mi však vadila podivná prázdnota všech lokací a příliš monotónní paleta barev. Okolní svět tvoří nevýrazné nezapamatovatelné kulisy, kde ve vašem okolí probíhá boj s nepřítelem, ale už o pár metrů dál je vše mrtvé. Na obloze se téměř nic nepohne, neslyšíte zvuky vzdálených bojů, nevidíte pohyb v okolních ulicích, prostě nic.

VERDIKT: Přes některé nedostatky se z nového Warhammeru vyklubala povedená a dobrá akce, která se herně se inspiruje hned u několika známých titulů, jako celek ale působí svěžím a neokoukaným dojmem. Kombinuje tolik různých mechanik dohromady, a tím vystupuje z řady. Pokud jste od hry nic nečekali, bude pro vás příjemné pobavení na jedno odpoledne. Pokud jste ale hltali každý zveřejněný trailer, počítejte s tím, že ukazují hru až v moc hezkém světle. Pokud neholdujete multiplayeru, nebo nejste skalními fanoušky tohoto světa, případně nepřekousnete některé nedostatky hry, hra vás asi moc nenadchne. Pokud je tomu ale naopak, určitě si hraní užijete stejně jako já:) .

7/10